
ARTICLE

Influence of Political Clientelism on Media Freedom under
Vucic and the Progressive Party

Aleksandra Dragojlov

Taube Centre for Advanced Studies in the Social Sciences, Jagiellonian University, Kraków, Poland
Email: aleksandra.dragojlov@gmail.com

Abstract
Recent scholarship on the democratization and Europeanization of the Western Balkans as well as the field
of media studies have not amply dealt with the concept of political clientelism in the media in this region,
which has been a major feature of the post-Milošević democratic transition in Serbia. This article examines
the gradual political instrumentalization of the media landscape in Serbia under the ruling party since 2012.
It will argue that despite the adoption of the new media laws first in 2014 and their amendments in 2023,
government influence of the media outlets vis-à-vis more subtle mechanisms of control, has served to
undermine media freedom rather than fostering democratic changes through genuine domestic reforms.
This type of more subtle mechanism of indirect control is visible through the captured regulatory authority,
state subsidies in the media vis-à-vis project co-financing, advertising contracts where the government
serves as an intermediary, and the recent amendments to the new media laws adopted in October 2023 that
practically “legalized” government interference in the Serbian media.

Keywords: media freedom; Serbia; Serbian Progressive Party; political clientelism

Introduction
Freedom of media and media pluralism are key criteria for evaluating the degree of democracy in a
society as democracy is not possible without a free media to serve as a watchdog and foster
accountability of those in power. Stojaravá (2020) also compares the media as being a fourth estate
providing checks and balances to the other three branches of government (162). Entrenched in the
EU Charter for Fundamental Rights and the 1993 Copenhagen political criteria accession countries
must meet prior to membership of the EU, freedom of expression has also become an integral part
of the Europeanization and democratization processes, particularly relevant to the countries of
Central and Eastern Europe (CEECs) that joined the European Union in 2004 and 2007 and the
more recent Western Balkan candidates. Although the CEECs have been successful in their
transition to democracies, including in rule of law reforms, many scholars and journalists argue
that the media in the Western Balkans have been deteriorating with the presence of informal
networks between politicians and themedia, financial dependence of themedia on the ruling parties
as well as an increase in attacks on journalists being among the most pressing concerns (ANEM
2015, Bieber and Kmezić 2015, Kmezić 2018, Blazeva et al 2015, Jusić and Irion 2018, Kleut 2023,
Stojaravá 2020, etc). In theWestern Balkans, control over the media is mostly indirect and subtle in
order to preserve the image of democracy.

© The Author(s), 2025. Published by Cambridge University Press on behalf of Association for the Study of Nationalities. This is an Open Access
article, distributed under the terms of the Creative Commons Attribution licence (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0), which permits
unrestricted re-use, distribution and reproduction, provided the original article is properly cited.

Nationalities Papers (2025), 1–17
doi:10.1017/nps.2025.25

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://orcid.org/0000-0002-3564-7387
mailto:aleksandra.dragojlov@gmail.com
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
https://doi.org/10.1017/nps.2025.25
http://crossmark.crossref.org/dialog?doi=https://doi.org/10.1017/nps.2025.25&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


According to the Reporters Without Borders Media Freedom Index for 2024, Serbia represents
the worst drop in freedom of expression among EU and Balkan countries, falling 12 places to 98 out
of 180 countries (Reporters Without Borders 2024). Serbia’s government under Aleksandar Vučić,
who had been InformationMinister underMilošević, has consolidated power through state capture
of independent institutions such as the media, the judiciary and elections. The capturing of state
institutions was a consequence of a lack of political stability caused by blocked post-socialist
transformation during the 1990s. This was a pattern of a wider trend in Southeast Europe, especially
among the Balkan countries where, “instead of paving the way for democracy like inmost countries
of Central and Eastern Europe, the introduction of competitive elections in the early 1990s led to the
establishment of competitive authoritarian regimes that exploited structural weaknesses, and
governance practices left over from the period of state socialism” (Kapidžić 2022, 6). Weak
institutions and informal networks such as those in Serbia, combined with a lack of political will
for reforms, presented political elites with fertile ground to ingrain and exercise their patronage
network, which was especially visible in the media sphere. Voltmer (2012) argues that persisting
structures, old norms, role models and power relations continued in the media even following the
years of democratic transition (cited in Milojević and Krstić 2018, 39). This informal clientelist
network did not lead to the democratization of the media but rather undermined media freedom as
a whole, allowing the government to continue to indirectly influence the media through various
subtle mechanisms of control.

The focus of this article is on the Serbian Progressive Party (hereafter, SNS) led by President
Aleksandar Vučićwhich gained power during the presidential and parliamentary elections in Serbia
in 2012; and continues to remain in a position of power as the only leading political party even a
decade onwards. While Vučić has an arsenal of authoritarian measures to implement control,
media was chosen as the country’s EU accession process has gained particular saliency with regard
to rule of law conditionality, thus making media freedom in Serbia particularly relevant to study.
Moreover, the clientelist networks vis-à-vis the media, prevalent in all of the Western Balkan
countries, are particularly underdeveloped in the literature on media studies and democratization.
Although all of the former Yugoslav states and even some EU Member States are experiencing
decline in freedom of expression, this trend is the most significant in Serbia with some journalists
describing the media scene as being worse than in the 1990s because the mechanisms of control are
subtler and less visible. That is to say, media control and pressure is exercised indirectly through the
distribution of subsidies to “loyal”media as well as through the issuing of broadcasting licenses to
regime media through an equally captured broadcaster. The adoption of the new media laws in
August 2014 (the law on public information and themedia, the law on electronicmedia, and the law
on public service broadcasters) and again in October 2023 (the adoption of a new law on public
information and the media and amendments to the law on electronic media) was expected to
contribute to independence of the media through the phasing of the state out of the media. Instead,
as Matić and Valić-Nedeljković (2014) would argue, the media have become prisoners of the
financial sources that are outside the media market, namely business and political groups who have
their own interests (cited in Milinkov and Gruhonjić 2021, 73). This paper will seek to analyze the
presence of clientelist connections between the state and the media and how the political instru-
mentalization of themedia has in turn shaped themedia environment in Serbia in a way that has led
to its deterioration. First, the theoretical framework that focuses on the concept of political
clientelism and its linkage to the media is presented with an analysis of the scholarship within this
field in relation to the Western Balkans. Then follows an analysis of the state capture of the
regulatory authority for electronic media that has consistently granted licenses to the four national
television channels with a high audience share. The concept of project co-financing, which entered
into the law on public information and the media adopted in 2014, was supposed to ensure media
received funding in a transparent way as a form of legal state aid, for projects whose content met the
public interest, but itself became a corrupt instrument in the hands of the government. In addition,
political advertising also became a tool to influence loyal media which was elucidated during the

2 Aleksandra Dragojlov

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


election campaigns. Finally, the newly adopted law on public information and themedia in October
2023 that legalized the status of the state-owned Telekom telecommunications provider as direct
owner of the media will be examined. The article concludes with a brief discussion on the EU’s
failure to promote democratic reforms that would lead to freedomof expression as a consequence of
its prioritizing stability and security concerns over democratic values.

Theorizing the Politicization of the Serbian Media through Clientelism
In the Western Balkans, particularly in Serbia, the media have not succeeded in becoming
autonomous to exercise a will of their own to serve the public interest but have rather persisted
in interconnected, complex patrimonial networks serving government and business elites’ interests.
Scholars have closely examined the power dynamics between media and outside actors, including
political, economic, financial, advertising and other elite or relevant social groups. This control of
themedia by the state is associated with the concept of political clientelismwhich is among themost
challenging problems facing the Western Balkans today.

According to Hallin and Pappathanassopoulos (2002), the concept of clientelism has not been
very developed in media studies even though it is part of a wider trend among Eastern and
Southeastern Europe, but also in other parts of the world such as Latin America, the Middle East,
and much of Asia and Africa (184). Contrary to this argument, however, there is a growing body of
scholarship that suggests that media have an important place in clientelist systems of political
organization (Hallin and Pappathanassopoulos 2002; Hallin and Mancini 2004; Roudakova 2008;
Örnebring 2012). Political clientelism refers to “a pattern of social organization or network in which
access to social resources is controlled by patrons and delivered to clients in exchange for deference
and various kinds of support” (Hallin and Pappathanassopoulos 2002, 184-185). Media-political
clientelism, on the other hand, as Selvik and Høigilt (2021) argue, “manifests itself in the
instrumentalization of media outlets” by politicians (654). This is a process where politicians use
the media under their control to advance their particularistic interests. Thus, “clientelism is linked
to informal networks engaged in exchanges of favors and resources, often nontransparent, where
the main goal of the network is to increase/retain the power and resources of its leading actor(s)”
(Örnebring 2012, 503). Örnebring (2012) posits that a broader understanding of clientelism within
the media would be looking at how the media are used as an elite-to-elite and elite-to-mass
communication tool which was used to describe the place of media in the clientelist systems of
the CEECs but can serve as a point of departure for the Western Balkans as well – in other words,
looking at how political elites communicate with and influencemedia owners and editors-in chief to
retain a position of power. This can be done through political advertising where themost amount of
money is awarded to loyal media who then promulgate party policy and create a positive image of
the party leader(s) as well as through other mechanisms the paper will discuss such as through a
captured regulatory authority. Clientelism is thus an asymmetric, hierarchical form of social
organization where power is primarily concentrated at the top with the patron or the ruling party
and its leader whose primary goal is the acquisition,maintenance and aggrandizement of power and
wealth as well as the protection of their interests.

The scope of clientelist relationships and the mode in which they would be established strongly
depended on the historical legacy of a given society, and thus it is strongest in Southeastern Europe
due to the late development of democracy that was exacerbated by blocked post-socialist transfor-
mation and state capture of weak institutions (Hallin and Pappathanassopoulos 2002, Cvejić 2016).
This was most evident in the former Yugoslav successor states where the collapse of the Milošević
regime left fragile institutions coupled with political instability and unrestrained access to public
funds and rents that the Milošević-era political elites inherited when they rose to power. Thus,
clientelist relations and patronage networks are a defining characteristic of the Western Balkan
societies that facilitate inequalities and uneven distribution of resources and opportunities, as well
as undermining democratic principles that started emerging in the new states.

Nationalities Papers 3

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


Although control of themedia by Serbian elites is well researched in scholarly articles, clientelism
as a concept to describe the political relationship with the government is limited in the literature on
media freedom in the Western Balkans with the little existing scholarship either in the Serbian
language or outdated and not taking new developments into account – for example, the Serbian
government control of the media through the telecommunications provider as adopted in the 2023
Law on Public Information and the Media. Milojević and Krstić (2018) from the University of
Belgrade who have written several articles in the field ofmedia studies have published an article that
utilizes the hierarchy-of-influences model as a framework for examining the ways in which media
owners, managers and journalists perceive the influence exerted on their work during the twelve-
year democratic transition in Serbia. Although they link the concepts of clientelism and corruption
to explain how and why media become instrumentalized during transition periods, there are no
concrete examples and in-depth analyses of advertising nor is the concept of project co-financing
mentionedwhere our article has identifiedmajor clientelist practices (Milojević andKrstić 2018). In
a recent article by Milojević and Kleut (2023), however, state capture in relation to state ownership
and financing of themedia is utilized to analyze the concepts of project co-financing and advertising
in order to elucidate the government control of the media outlets in Serbia. However, this article
does not analyze the new media laws adopted by the Serbian Parliament in October 2023. The few
articles that do exist where the term clientelism was specifically used to describe the informal
networks vis-à-vis the Serbian government and the media, are mainly in the Serbian language
(Jevtović and Bajić 2019, Prokopović and Vulić 2015, Milinkov and Gruhonjić 2021). Kmezić
(2018), who has written extensively on the rule of law and democratic backsliding in Serbia and the
Western Balkan states, provides an analysis of different types of informal and direct pressure by
politicians against media owners, journalists and editors in chief in addition to clientelist connec-
tions between ruling elites and business tycoons who bought off media during privatization in 2015.
However, this article appears outdated, and offers only brief analyses of the media scene up until
2018. Much of the research on government influence of the media focuses on state capture which,
we argue, is not the same as political clientelism. Varraich (2014) claims that clientelism, patronage,
particularism and patrimonialism focus on the output side of corruption, such as how power is
exercised, while state capture focuses directly on the input side where corruption is affecting the
basic rules of the game (i.e., laws, rules, decrees and regulations policies, laws at the stage where they
are formed) (25-26). Moreover, state capture is a broader concept that describes overall political
processes in semi-authoritarian or hybrid regimes while clientelism is more associated with
strategies of state capture or “how access to power is gained and secured” (Trantidis and Tsagkroni
2017, 265). Thus, our research aims to address this gap in the literature by examining the scope and
extent of clientelist relations between the Serbian government and the media through an in-depth
analysis on the captured regulatory authority for electronic media (REM), examples of patronage
networks in project co-financing, the political advertising of the ruling party and Vučić during the
pre-election campaigns as well as through the recent, controversial legalization of the state-owned
telecommunications provider, Telekom Serbia. Before we do so, we turn to a brief analysis of the
methodology used for this study followed by a short background on the Serbia mediascape under
the ruling Serbian Progressive Party and Vučić.

Methodology
To elucidate the results, a range of primary and secondary sources were used, namely reports and
news stories by media organizations and journalists’ associations (i.e., Independent Journalists’
Association of Serbia, the Journalists’ Association of Serbia, the Balkan Investigative Reporting
Network, and the Center for Research, Transparency and Accountability). As supplemental
material, the author conducted six semi-structured interviews with journalists and media experts
in Novi Sad and Belgrade, Serbia from January 21-28, 2024, in addition to three email interviews
and one follow up phone interview on September 23, 2024. The journalists were identified through

4 Aleksandra Dragojlov

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


the two main journalists’ associations: Independent Journalists’ Association of Serbia and the
Journalists’ Association of Serbia as well as two media experts from the University of Novi Sad and
University of Belgrade. Due to verbal death threats some of the journalists and media experts had
received, anonymity was retained in the research.

Background of the Serbian Media Space under Vučić
Defined by a highly competitive political system together with a poor level of economic develop-
ment enhanced by the economic recessionmade it all themore pertinent for the Serbian Progressive
Party (led byAleksandar Vučić) to win power so as to control the allocation of public resources in an
unconstrained manner through state capture of weak, formal institutions. Thus, once elected, the
SNS took to investing in engineering their own system, which largely implied state capture of major
institutions andmedia outlets with the aim of promoting pro-government bias. Adopting a pro-EU
reform agenda for financial incentives and electoral support both domestically and abroad, the SNS
only declaratively adopted laws that would lead to democratic reforms including freedom of the
media while establishing clientelist relationships with the media in order to promote their own
agendas and interests. Thus, the Progressive Party under Vučić aimed to bring all the media under
their own control by developing a special media-politics type relationship which essentially meant
commanding and centralizing the news about the leader’s figure but also financially favoring certain
media that would print affirmative news and propagate the party’s policies (Bequiri 2021, 227). As
Car (2021) argues, this form of “media capture” causes the media to become “hostages” who are
unable to fulfil their primary mission as the “watchdog” of democracy (cited in Milinkov and
Gruhonjić 2021, 76).

Bieber (2018) argues that the channel of government influence on the media is less direct and
more subtle today under the Progressive Party than it was under the Milošević regime in the 1990s
when the media were still under state control and/or ownership (347). In contrast to the 1990s,
“today, we can note that competitive authoritarian regimes rely on a combination of loyal media
owned by businesses with murky and convoluted ownership structures, economic pressure on
independent media and threats and censorship of journalists and media” (Bieber 2018, 347). In
Serbia under Vučić, the media serve two purposes: first to de-legitimize any critical, independent
media and second, to construct and promote a well-established, omnipotent image of the Serbian
president and ruling party in exchange for economic support. The tabloidmedia in Serbia especially
contributed to the emergence of a personality cult around Aleksandar Vučić, portraying him as a
constant victim of enemies […] while also displaying superhuman traits in overcoming these
challenges (Bieber 2020, 128). In line with Ryabinska (2011), this elucidates that “the media are not
autonomous from governments or vested interests, but highly dependent on them, and they
function not as democratic institutions, but as tools for trading influence and manipulating public
opinion in the interests of power-holders”(4). The asymmetric, “reciprocal exchange” relationship,
which is an essential feature of clientelism, is therefore reflected in the government’s politicization
of media through subsidies while the media in exchange serve as propaganda tools for promoting
pro-government bias, which has negative consequences for media freedom and pluralism. We
argue that the indirect economic and political control over the media outlets, mainly through the
financing of “loyal,” private media in Serbia is partly a consequence of the oversaturation and
economic instability of the media. In the Reporters Without Borders Index, there are over 2,500
media outlets registered currently in Serbia, in addition tomedia that are not registered in themedia
register but continue to function (Reporters Without Borders 2023, Interview with Journalist A).

To phase the media out of the state, the Serbian Parliament, dominated and controlled by
members of the Progressive Party, adopted a package of three media laws in 2014: the law on public
information and the media, the law on electronic media and the law on public service broadcasters,
in order to democratize themedia environment. A key feature of this lawwas the privatization of the
media by the deadline of October 2015. The privatization did not lead to the total phasing out of the

Nationalities Papers 5

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


state from the media outlets; rather, business tycoons with close connections to the Serbian
government, or even members of political parties themselves, bought a majority of the media
outlets for exorbitant amounts of money. This also precipitated these same media to receive large
amounts of money through various subsidies vis-à-vis the government in addition to tax exemp-
tions and other governmental “favors.”

The law on public information and the media also introduced the concept of project
co-financing for media projects whose content met the public interest. This was also supposed to
contribute to the withdrawal of the state from the media, but instead, this became a tool to award
large sums of money to pro-government media. Furthermore, advertising, which is not embedded
in any Serbian legislation, continued to entrench the Serbian media to publish only positive images
of the ruling party and President Aleksandar Vučić: thus, critical reporting and investigative
journalism were all but extinguished, aside from a few dailies whose circulation did not reach a
wider audience. In addition to promulgating SNS policies, the media served to act as attack dogs for
the Serbian government often criticizing and demonizing the opposition while delegitimizing the
critical voice of other media and journalists. Vračić and Bino (2017) posit that “labeling journalists
as foreign agents, enemies of the state or blaming the media and journalists for ‘throwing
government pollution’ are just a few examples of attempts by political actors to denigrate the
media” (61).

The adoption of a new law on public information and the media and amendments to the law on
electronic media in October 2023 stemming from the recently established new Media Strategy
(2020-2025) furthermore cemented government interference and control of the media outlets due
to the legalization of the Serbian state-owned telecommunications provider Telekom, which is
allowed to own and establish media outlets. Thus, the implementation of reforms was merely
declarative or partial as the government maintained the old mechanisms of influence on the media.
In the following sections, we present the extent and scope of the political instrumentalization of the
media in the areas of the captured regulatory authority, project co-financing, advertising, as well as
the legalization of Telekom.

Capture of the Media Regulatory Authority for Electronic Media
The Regulatory Authority for ElectronicMedia (REM) was initially established by the Broadcasting
Law in 2002 (then known as the Regulatory Broadcasting Authority) with its main tasks being to
allocate broadcasting licenses, monitoring electronic media in terms of adherence to the law and to
appoint governing boards of the public service broadcasters (RTV and RTS). As of 2014, only its
name has been replaced with little change to the actual functioning of the authority. The REM can
be described as a captured regulatory authority with its current President, Olivera Zekić, criticized
for turning the REM “into a local board of SNS.” Since hermembership to the REMCouncil in 2015
followed by her election as President, REM has adopted a passive attitude regarding pro-
government media and their infringement of existing laws (Massimo et. al 2024, 7).

The non-compliance with the law was further underlined in the case of granting four licenses for
national frequency to the same pro-government channels linked to the ruling Serbian Progressive
Party in 2022 (Babić 2024, 34; Massimo et. al 2024, 10). Several calls for a fifth license have been
made sine 2012 when TV Avala had ceased to exist, but this license has yet to be rewarded. A
journalist speculated that the reasoning being was that “they had to grant a fifth license to either
Nova or N1 (both independent channels) which they will not do” (Interview with Journalist E
2024). Furthermore, TVNova S is running a court case against REMand the regulator has decided it
cannot proceed with a decision on the license until the court process has finished (Kleut 2023, 268).

The minimum requirements for the provision of media services are defined by the ordinance
that they must have informative, scientific, educational, cultural and artistic, documentary and
children’s programs. TV Pink and TV Happy were leaders in commercial entertainment programs
such as reality shows with a “complete absence of children’s, scientific-educational, cultural, artistic

6 Aleksandra Dragojlov

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


and documentary programs” (Petrović-Škero and Jovanović 2021, 13-14). Petrović-Škero and
Jovanović (2021) posit that “since 2013, the share of reality shows in program schemes has been
growing, culminating in 2015, when the share of that program in the TV Happy scheme was as
much as 58.42%. The complete collapse of the quality of programs on the stage occurred in 2018 and
2019, when the share of informative and reality content on Pink and Happy televisions was 65.97%
and 74.86%, respectively” (14). This statement is also corroborated in a report by Crta (Center for
Research, Transparency andAccountability) which posits that “the program content of bothHappy
and Pink consists from around 40% (38,80% exactly) of reality shows and 30% informative
programs. When you take a look at that informative program, it’s clear that’s also a reality
show” (Srećković et. al 2022, 41). Pink is owned by Željko Mitrović and has been described as a
media working with the government of Serbia. Like TV Happy, TV Pink is largely financed from
state advertising. TVHappy’s ownership structure ismurky with rumors that the television channel
is in the hands of Predrag Ranković who had previously provided financial support to the former
Serbian President Tomislav Nikolić (Massimo et. al 2024, 10-11). TV Happy is also financed
primarily from state advertising. TV Prva and TV B92 are tied to the ruling party through
ownership structures. Table 1 elucidates the importance of these four national television channels
and the two independent channels, and the share in state advertising for each of them.

The control over private television networks with national coverage is established via the
recurring allocation of broadcasting licenses by a regulatory body that is under firm government
control as elucidated by various journalists’ and media experts’ reports. The main source of income
for these national media is state advertising which is granted through the broadcasting licenses.
Another example of political control and clientelism within TV Pink and TVHappy is the granting
of discounts to the ruling party for advertising during elections – these discounts can be as high as
90 per cent (Srećković et. al 2022, 64). In return, the government would offer media protection
through tax deductions, loans and other favors to “loyal” media, thus creating an informal,
clientelist network where the control is in the hands of the ruling party. A journalist from Novi
Sad elucidates the state capture of REM:

“REM is a serious political organization. I mean, it is not supposed to be. It is a regulatory
body…However, it is very newsworthy in its manipulative role when it comes to the
regulation of electronic media. For example, take the elections for the new Council of REM
that were supposed to be held. They are putting it off indefinitely. REM want to keep the
media under government control, so that it can ensure that those pro-government media can
publish whatever they want, and to warn the latter [independent, critical media] for the
smallest of trifles. Because the media should maintain that imbalance in the status quo.”
(Interview with Journalist C 2024).

Table 1. Audience and state advertising share in television market in Serbia, 2020

Media outlet Audience share (in %) Share of state advertising (%)

TV Pink 16.54 37

TV Happy 8.15 24

TV B92 2.40 15

TV Prva 11.04 14

N1 1 0

Nova S 1.67 0

Source: Media Ownership Monitor, Srećković et. al 2022.

Nationalities Papers 7

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


The state capture by the ruling Progressive Party of the four television channels with national
coverage as well as the regulatory authority was a political manipulation tool to subvert democracy
by manipulating public opinion so as to retain a position of power. TV Pink, Happy, B92, and Prva
are among the most watched television channels in Serbia with a large portion of audience share
while the two independent channels with critical views available on cable network are highly
restricted as only a small percentage of the population has access to them. B92 additionally used to
be one of the few independent and professional media during the Milošević regime that has since
lost its credibility due to a change in ownership by a business tycoon closely linked with the ruling
party.Moreover, as well as promoting government propaganda and promulgating SNS policy, these
television channels do not host adequate children’s, education and scientific programs but rather
what can only be described as sensational television in the form of reality shows, sometimes the
glorification and rehabilitation of war criminals as featured onTVHappy, and other “violent, crude,
primitive, and dangerous content” (N1 2024). There were multiple attempts and requests made by
the media experts to shut down these media, cancel the television shows and reality programs that
promote violence, and confiscate their national frequencies that went largely ignored, mainly
because it is not in the interest of the government to relinquish their control and capture of the
Serbian media space. It was not solely the online and television media that was criticized for their
pervasiveness of clientelist connections and subversion of democracy, but also the print media,
namely the tabloids, which had received huge amounts of money during the competitions for
project co-financing which itself was a corrupt instrument suffering from numerous irregularities.

Clientelist Networks in Project Co-financing
Control over the media is enacted at high elite-to-elite level where the media owners are linked
personally to political or business elites or are members of the political party themselves. This was
observed in the concept of project co-financing where the Serbian government proceeded to award
large sums ofmoney to loyal, pro-regimemedia and thosemedia whose ownership was in the hands
of business tycoons whowere in someway connected to the government or were (former) members
of the Serbian Progressive Party themselves. This phenomenon of media moguls or oligarchs who
typically personify the clientelist linkages between the media and politics was also identified in
countries of Central and Eastern Europe (Örnebring 2012, 505).

Gruhonjić, Šinković and Kleut (2018) identify three phases of political manipulation in project
co-financing. In the first phase of implementation of project co-financing (2014-2015), it was
misunderstood as an instrument for supporting and promoting media pluralism and used by local
self-governments to financially support local media. However, in the second phase (2015-2018), it
became a channel to award grants and subsidies to party-loyal media, in support of the Progressive
Party-led government (cited in Milojević and Kleut 2023, 69). For example, Alo received over
300,000 euros, Srpski Telegraf over 220,000 euros, while Informer received over 135,000 euros since
2015 (Milojević and Kleut 2023, 69.) Just last year in 2023 during the competitions for project
co-financing, Alo received 126,000 euros, Večernje Novosti received 117,000 euros, and other pro-
government media, such as Adria Media System that owns the tabloid Kurir, received 83,000 euros
in the competitions for project co-financing (Raskrikavanje 2023). The aforementioned tabloid
media have also violated the Journalists’Code a total of 2,579 times in the year 2023 (Kragulj 2024).
(Večernje Novosti had 430 violations; Alo 1,065 violations; Informer 791 violations; Srpski Telegraf
980 violations; and Kurir had 448 violations – Kragulj 2024). In the third phase (2018-2020),
Milojević and Kleut (2023) argue, project co-financing led to the creation of quasi political and
economic media structures (69). Such structures are known as “gongo” media (or, government-
organized non-governmental organizations). These are citizens’ associations that the government
itself establishes, supports and finances in order to implement its political interests, creating the
appearance of civil sector action. During the competitions for project co-financing, commissions
were established with members from these “gongo” organizations in order to allocate money to

8 Aleksandra Dragojlov

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


government loyal media, as was the case with the commissions linked to Vladan Stefanović – a
media mogul with connection to the ruling SNS – in Subotica and other cities in the Serbian
province of Vojvodina (Subotičke 2022.) In a study by the Balkan Investigative Network
(henceforth, BIRN), 27 so-called “gongo” organizations had been identified that had received
1,158,610 euros with an additional 138 phantom organizations that had received 5,842,544 euros
in 2022 and 2023 (Gimzić 2022). These phantom organizations usually have no real address or
contact information, and are very often linked with the government (Interview with Serbian
Journalist B 2024).

Since the end of the privatization process in 2015, business tycoons closely associated with the
ruling party were often the recipients of significant financial rewards during the competitions for
project co-financing. Such media moguls are affiliated with the Progressive Party (Radoica
Milosavljević, Vladan Stefanović, Vidosav Radomirović) or are even actual members of the SNS
(Zvezdan and Srđan Milovanović, and Nikola Gašić). Serbian Socialist Party member, Radoica
Milosavljević, had purchased eight media outlets during the process of privatization. He
additionally purchased another six media outlets including RTV Kragujevac which is due to
be privatized yet again (Aleksić 2021). From 2015-2020, his media outlets received a total of
3,097,445 euros solely through the competitions for project co-financing. The clientelist rela-
tionship betweenMilosavljević and the Progressive Party was further elucidated when the city of
Kruševac awarded 17,500 euros to the city television through project co-financing of the media
just a few hours before it was to be bought by Milosavljević. Milosavljević paid 14,000 euros to
TV Kruševac. (Radio Free Europe 2024). Pavlović (2020) posits that the privatization process
“appeared to have dealt a deadly blow to the independence of local media but also led to the
deterioration of the media content’s quality. Instead of getting a preferred outcome under which
the market would allocate resources so as to enhance media freedom in the Serbian municipal-
ities, local TV and radio stations were sold off to tycoons affiliated with the SNS, with rigged sales
administrated by the Privatization Agency, which itself was a corrupt institution, infected by
massive party patronage” (28). The business elites who purchased the media during the process
of privatization instrumentalized them into a SNS propaganda machine (Gotev and Poznatov
2016). The patron-client relationship between Milosavljević and the SNS was elucidated when it
became known to the public that Milosavljević was the Minister of Internal Affairs, Bratislav
Gašić’s, silent business partner. Gašić’s entire family owns media outlets and companies in
Serbia, including his two sons Nikola and Vladan, who own TV Zona Plus and the online
portal, Plus.

The private media outlets financed in this way who are under the control of SNS-affiliated
owners and sometimes even party officials themselves, use these media to propagate SNS public
policy as well as demonizing the opposition. Pavlović (2020) argues that this “extractivemechanism
has a direct impact on the electoral process and media freedom, thus creating an unfair political
arena whilst undermining democratic institutions” (34). Affirmative articles promoting the Serbian
President and the SNS whilst utilizing hate speech to discredit the opposition appeared the most in
the tabloid media which dominate the Serbian media environment. A journalist interviewed for the
purpose of the research claims that the tabloids who are financed by the government through
project co-financing are the media “who have more fake news on their front pages than there are
days in a year…” (Interview with Journalist B 2024). They further posit that such tabloids receive
projects at the republic level and projects from cities and huge money is poured into that type of
media through various forms…they are supported in every other way” (Interview with Journalist B
2024). Therefore, the extent and scope of political clientelism in the competitions for project
co-financing was extensive; significant amounts of money were awarded to media with close
connection to the ruling party who would then publish affirmative news stories propagating SNS
policies in order to maximize the party’s grip on power. These same media were the ones where
Aleksandar Vučić held a dominant presence, especially evident in the campaigns leading up to the
elections.

Nationalities Papers 9

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


Indirect Control through Advertising during Election Periods
Elections were another political manipulation tool used by the ruling party and Serbian president,
Aleksandar Vučić. Spasojević (2021) claims that “clientelism, the exchange of votes or turnout for
funds or services, had become an inevitable part of any campaign, and was getting less and less
hidden” (73). The final report from Crta (2024b) (Center for Research, Transparency and
Accountability) on the parliamentary elections in December 2023 also corroborates this, stating
that: “observers recorded cases of pressure on voters, misuse of public resources and personal
data, political pressures and electoral clientelism, especially aimed at employees in the public
sector, distrust of citizens in institutions and a frequent atmosphere of fear” (23). The media, on
the other hand, are very powerful in shaping public opinion and are important tools in elite-to-
mass communication. Thus, they became an instrument for electoral manipulation, where the
playing field was skewed to focus on policies that limit the political opposition or that favor the
ruling party in order to gain electoral advantage and influence voters. Several surveys carried out
in Serbia over the past few years show a rather dominant presence of Aleksandar Vučić in the
major national television channels and public broadcaster as well as in the print outlets with the
highest circulations, both which are controlled by the ruling party (Pavlović 2020, 26). During the
2017 election campaign, Vučić received ten times more airtime than all the other candidates
combined while he was portrayed in a positive context on 92 per cent of the front pages and 71 per
cent on the television channels RTS, Pink and N1 (Maksić and Gruska 2017, Crta 2017). The
blurring of the difference between the state and the party also became more pronounced during
the election period in 2017, when Vučić (who had been PrimeMinister at the time) participated in
the elections as the candidate of the ruling party, and in 2020 in the circumstances of the boycott
by opposition parties and the COVID-19 pandemic. The opposition parties that had boycotted
the election campaign were completely marginalized in the media outlets while the ruling parties
almost completely dominated the campaign (Spasojević 2021, 73-74). Vučić was also constantly
portrayed as an irreplaceable leader and guardian of national interests in pro-government media.
The media in this way not only emphasized Vučić’s central role in the country’s political life, but
had sent the message that his survival in power is crucial for the national interest and the well-
being of the country as was evident particularly in the 2023 election period where he ran under his
own “AV” campaign (Crta 2024b, 63).

In clientelist relationships, governments benefit frombeing overrepresented in themedia both in
terms of content and coverage. However, the exchange is beneficial for both parties, as the media
who publish positive news reports and have overwhelming coverage for the ruling party receive the
most amount of money by the government in exchange either through project co-financing or
through public procurement contracts for advertising. A journalist interviewed for the purpose of
the research claimed that there does in fact exist a law on advertising from 2016 but it is old and does
not recognize newmethods of advertising such as digital, online advertising. In the draft proposal of
the new law, platforms and social networks are mentioned, but they are not defined clearly enough,
so it is not known exactly what is meant by that, whose accounts are monitored, who will control it,
etc. (Interview with Journalists C and E 2024). The Law on Advertising includes the following:

Clear marking of political advertising, political advertisements must be clearly marked as
such, so that citizens can recognize them. Parties are obliged to transparently show the costs of
political advertising. REM monitors electronic media during campaigns and ensures that
advertising does not exceed legally defined limits (Interview Journalist E 2024)

Monitoringmedia during election periods is themost important political aspect of the REM’s work.
However, as discussed previously, the Regulatory Agency for Electronic Media (REM) is a captured
agency used as an instrument for political manipulation and propaganda in the hands of the ruling
party. A journalist from the Balkan Investigative Reporting Network corroborates this fact:

10 Aleksandra Dragojlov

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


REM has an obligation to respond to complaints and reports of irregularities related to
reporting during campaigns. REM also publishes reports on media behavior during the
election period and can sanctionmedia for breaking the rules, although it is often criticized for
insufficiently strict, adequate measures. Some international organizations, such as the Office
for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) and civil society criticized the
inaction of REM during election campaigns (Interview with Journalist E 2024).

The Crta 2024 final report elucidated the passivity and non-transparency of REM during the
December 2023 parliamentary elections in Serbia. REM only published part of the campaign
monitoring data after election day, and only those collected in supervision over public media
services and cable televisions, while delaying the publication of findings related to private televisions
with national coverage in order to create a distorted picture of media pluralism in the campaign.
Moreover, REM remained passive on the complaints filed by Crta (Crta 2024b, 8). This trend of
disregard for the law and inaction by the REMwas also observed in 2016 when REM decided not to
make the monitoring reports publicly available and during the 2016 election period when it
abandoned monitoring altogether (Kleut 2023, 68).

Clientelism was also prevalent throughout elections in addition to the media, where distribution
of material gifts to socio-economically vulnerable citizens is one of the indicators of abuse of data
from public records on the social status of citizens. The 2023 election period was also marked by
testimonies of direct exchange of material gifts and services for votes in support of the ruling party,
while state capture of the media, particularly for the purposes of political advertising, was used to
limit the opposition and promote an aggrandized image of the Serbian President and ruling party.
In illiberal politics, subverting elections and media go hand in hand where electoral manipulation
– usually occurring before elections are held – focuses on capture of the media to silence critical
voices while promulgating party interests in a positive light. The lack of political will to regulate and
monitor the field of political advertising exposes domestic elites’ political instrumentalization of the
media where the “captured”media become tools for legitimizing the interests of the ruling class: in
this case, the SNS and Aleksandar Vučić. Democratic reform is once again merely declarative while
political elites foster informal institutions (patronage networks vis-à-vis the media) that keep
formal institutions (the media outlets) instrumentalized for their hidden agendas. In the next
section, we analyze the legalization of the state-owned Telekom company in the recently adopted
law on public information and the media in 2023, which was another instrument of state capture
and subversion of themedia, that would formally allow the government to return to co-owning and
establishing media outlets.

Media Capture Through the Legalization of State-Owned Telekom
On October 26, 2023, the Serbian National Assembly passed two new controversial media laws,
the law on public information and the media and the law on electronic media, the latter being an
amendment to the previous law on electronic media from 2014. The newly adopted law on public
information and media essentially cemented the government’s continued “capture” and impris-
onment of the media as it stipulates that Telekom, with a market share of 53%, which is majority
owned by the state, can establish media indirectly through subsidiaries, which was the case even
before the proposal of the new laws (Telekom Srbija 2024). The new law merely legalized the
current situation with Telekom, allowing the state to return to ownership of the media through
the telecommunications provider. According to a journalist interviewed for the research, this
caveat was simply a correction to the law passed in 2014 which had allowed internet operators to
be founders and co-owners of media through related legal entities and had thus enabled the
foreign telecommunications and Internet provider, United Media, to be founder of media. Now,
the law had also legalized Telekom to be co-owner and founder of media outlets, creating a
duopoly in the media space as the independent, foreign telecommunications provider, SBB, that

Nationalities Papers 11

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


owns the independent media outlets N1 and Nova S, is expected to compete with Telekom
(Interview with Journalist D 2024). However, journalists and media experts argue that this
legalization of state-owned Telekom to establish and own media outlets would have catastrophic
consequences for Serbia as it would enable an incredible concentration of media, financial and
political power in the hands of one company, and in the hands of one man, Aleksandar Vučić
(Krstanović 2023). This new caveat to the law on public information and the media would
“displace from the market all those who are not connected to the criminal structures of
Aleksandar Vučić and the SNS” (Krstanović 2023).

The informal patronage network between the ruling party and the media became visible when
Telekom purchased its first major acquisition in 2018 which was the Kopernikus cable operator
owned by Srđan Milovanović, the brother of the former commissioner of the SNS for Niš, for
195 million euros (Ljubičić 2023). Suspicions about the government’s ownership of two additional
television channels, TV Prva and TV O2 were raised when Srđan Milovanović purchased them a
month following the sale of Kopernikus to Telekom (Faktor 2019). Telekom’s policy of acquiring
other cable network operators was a strategy to fight with its biggest competitor SBB owned by the
foreign investor, United Media Group. A journalist claimed that Telekom’s non-transparent
acquisition of many media outlets enables the government, through Telekom, to exercise complete
state capture of the Serbianmedia space (Interview with Journalist B 2024). Furthermore, they posit
that United Media who owns the SBB operator in Serbia is outside the space that the government
controls. However, what is happening now is that Telekom is trying in every possible way to
diminish that influence by limiting the access of SBB in the cities as a provider including offering
two years of free service to switch from SBB to Telekom which is a significant invasion of the state
into every aspect of society (Interviewwith Journalist B 2024). ZoranGavrilović from the Bureau for
Social Research also claims that the Serbian Progressive Party “wants to control themedia through a
captured state. We have party totalitarianism, where the party wants to control everything, and the
state is an auxiliary body” (B.N. 2023).

The notion of parties as patronage networks is further elucidated by the fact that taxpayers’
money that was poured into Telekom was used to finance companies and media owned by media
moguls who support the ruling Serbian Progressive Party. An example of this was revealed in the
38-million-Euros-worth contract between Telekom Srbija and Wireless media, a company of Igor
Žeželj, who is also the owner of the pro-SNS tabloid newspaper Kurir, one of the dailies with the
highest circulation (European Western Balkans 2020). In 2019, Žeželj had used a part of the
38 million sum to buy the tabloid, Kurir. Previously Kurir had criticized the government but had
once again returned to supporting the ruling party with the new ownership under Žeželj. These
acquisitions are further evidence of the ruling party’s goal tomonopolize the Serbianmedia space by
weakening the SBB provider who is the owner of independent channels N1 and Nova S, the only
channels that regularly invite government critics and opposition politicians.

The Regulatory Authority for Electronic Media (REM), which is responsible for issuing broad-
casting licenses andmonitoring the application of the law on electronicmedia and the law on public
broadcasters, was supposed to ensure that Telekom behaved in a manner that did not violate media
freedoms and acted in accordance with the media laws. However, clientelism was also prevalent in
the REM where “ever since its establishment, frequencies have always been manipulated, usually
obtained by media close to the government” (Interview with Journalist C 2024). Regardless of
unethical and manipulative information as well as obscure reality shows, national pro-regime
television channels such as Happy TV and Prva TV that frequently violate the law have never lost
their frequencies and were never punished, and in the last frequency allocation cycle, REM granted
them national licenses again (Interview with Journalist C 2024). The same journalist further posits
that “as long as the president of the country is a guest on Pink almost every day, Pink will have a
national license” (Interview with Journalist C 2024). The pro-government tabloid, Kurir, has also
had 448 violations of the Journalists’ Code in 2023, and yet it receives large sums of money through
public procurement contracts for advertising and through project co-financing, demonstrating the

12 Aleksandra Dragojlov

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


extent and scope of informal patronage networks (Kragulj 2024). Gavrilović argues that if REM did
its work in accordance with the law, many of these television channels bought by SNS affiliates with
money funneled through Telekom, would not be able to function (B.N. 2023).

The informal patronage networks between the Serbian government and the media have enabled
political elites to legitimize their interests in order to remain in a position of power. However, this
relationship was not without its benefits to the media outlets who receive significant amounts of
money in exchange for promoting pro-government bias as was elucidated through the competitions
for project co-financing and through advertising, in addition to the legalization of Telekom to own
and establish media. In Serbia, where there is a lack of political will for reforms coupled with a weak
institutional setting, political elites have instrumentalized democratic institutions such as themedia
outlets for the purpose of legitimizing their interests and their own political agendas, which runs
contrary to the normative interpretation of institutions acting as the drivers of domestic change.
Instead of fostering genuine domestic change and compliance with democratic values, international
organizations such as the EU have essentially facilitated the rise of informal networks in Serbia and
the Western Balkan region as a whole.

Conclusion
The concept of political clientelism has been utilized in the contemporary literature on post-
socialist transformation and the development of democratic institutions in the Central and Eastern
European countries, and more recently, theWestern Balkans. Serbia is part of a wider trend among
both the former Yugoslav states as well as some EU Member States (Poland and Hungary) where
state capture of the media has contributed to overall democratic backsliding in rule of law. In the
Balkans, the democratic façade remains as the states seem to be captured by a strong executive that
has fostered a complex, clientelist network vis-à-vis the media while only outwardly engaging in
reforms to appease the EU. Stojaravá (2020) argues that in such societies, control over the media is
essential for illiberal regimes, as they provide twisted information in the form of Potemkin villages
that reinforces the merits of the ruling elite thus enabling them to maintain their position of power.

The beginning of the post-socialist transformation in Serbia, as stated by Cvejić (2016), was
marked by the almost unlimited power of one political party and its leader in directing the main
determinants of social and economic life, and clientelist relations and informal concentration of
power developed from the very beginning a ‘rules of the game.’He argues that during theMilošević
regime “clientelist relations penetrated to a greater or lesser degree to all the main institutions
responsible for the functioning of the system: parliament, judiciary, government, local self-
government, political parties and the media” (77). Thus, the political elites that had come to power
in the post-transformation period following 2000 had merely adopted the old mechanisms of
control vis-à-vis patronage networks, while media institutions became “integrated into the cliente-
list system as a tool or resource” (Örnebring 2012, 510).

In Serbia, the main actors of clientelism are people who hold or aspire to positions of power,
namely the ruling elites who were elected during the 2012 parliamentary elections. However, Bieber
(2018) argues that the Serbian Progressive Party lacked the same arsenals and resources for
clientelism that the Milošević regime had during the 1990s, thus they had to adopt more subtle
mechanisms of control rather than drawing on the same continuity of direct control (342).
Concerned more with maximizing their power for the sake of winning elections, the Progressive
Party andAleksandar Vučić captured key institutions to legitimize their interests. The politicization
of the media had benefitted the media moguls and editors with close affiliations to the ruling party
through various subsidies received through project co-financing and public procurement contracts
for advertising in addition to tax exemptions andmoney that was funneled through the state-owned
telecommunications provider, Telekom. As Muno (2010) posits, the “cognitive dimension of
clientelism identifies the feelings of loyalty, demerit and obligation as crucial factors for keeping
patron-client relationships together” (9). In line with this argument, the “loyal,” pro-government

Nationalities Papers 13

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


print and televisionmedia in Serbia thus had an obligation to publish affirmative articles promoting
government policy and facilitating the notion of the Serbian President as an irreplaceable leader and
key actor for the success of the state. This type of patronage network was especially prevalent during
the election campaigns in Serbia, where the majority of the media with national coverage were used
to instrumentalize the ruling elites’ and Vučić’s political agenda.

Despite the adoption of the new media laws in 2014 and their amendments in 2023, Serbian
political elites remained reluctant to democratize the media space in line with European standards.
Any reform was instead declarative or partial with elites merely playing the democratic game while
continuing to foster informal clientelist networks, namely through political instrumentalization of
the media. By avoiding substantive changes to the legal order of the state, the Serbian political elites
have entrenched their position in power, thus claims to EU accession were seen as an electoral
strategy rather than a genuine intention to reform themedia environment. Scholars (Pavlović 2023,
Bieber 2018, Richter 2012, Richter and Wunsch 2019, Ɖorđević and Radeljić 2020) argue that the
European Union fosters non-democracy promotion as it tolerates and even legitimizes the cliente-
list policies of autocratic leaders such as Aleksandar Vučić in Serbia for the sake of regional stability,
prioritizing the normalization of relations with Kosovo while relegating democratic institution
building to a secondary role. In lieu of this argument, EU political conditionality, which would
include fundamental rights such as freedom of expression, had the opposite effect in strengthening
state capture in Serbia even as it triggered compliance with formal membership requirements
(Richter and Wunsch 2020, 43). As a consequence, the EU had instead entrenched rent-seeking
elites thus enabling them to remain in a position of power with each new election cycle. We argue
that such informal networks do not promote sustainable institutions based on a prevailing
consensus of norms and value patterns. To conclude, we use a statement by one of our respondents
who accurately describes the media environment journalists in Serbia face and the EU’s passive and
simultaneously tolerant attitude regarding democratic backsliding and deterioration in media
freedoms:

“I think Europe doesn’t know what to do with Vučić. I think they should be much more
sensitive about the violence happening in Serbia and I cannot understand that Europe can
bear with this kind of media pressure, under which we live. It’s not the case that we have so
many media; now we have United Media and that’s it. Journalists here live in a terrible
atmosphere. In such a terrible atmosphere in which they, if they don’t work in media owned
and controlled by the state, they are treated like state enemies” (Interview with Journalist B
2024).

Acknowledgments. The author would like to thank their parents and grandparents, particularly Dr Ivan Gerić.

Disclosure. None.

References
Aleksić, Jovana. 2021. “Kruševačkom Tajkunu 3 Milona Evra od Države” [Three Million Euros from the Government to

the Kruševac Tycoon]. Nova, May 21. https://nova.rs/vesti/drustvo/krusevackom-tajkunu-tri-miliona-evra-od-drzave/.
(Accessed March 4, 2024.)

ANEM. 2015. “Pravni monitoring medijske scene u Srbiji. Publikacija XII.” http://anem.org.rs/sr/aktivnostiAnema/monitor
ing/story/17828/DVANAESTA+MONITORING+PUBLIKACIJA+ANEMA.html

Babić, Marija. 2024. “Freedom of Expression and Media Pluralism 2023: Alternative Report On the Implementation of the
Revised Action Plan for Chapter 23 in Serbia.” Independent Journalists’ Association of Serbia,1-39.

B.N. 2023. “Zoran Gavrilović: Da REM Radi Svoj Posao Mnoge Telekomove Televizije Ne Bi Mogle Da Rade” [Zoran
Gavrilović: If REM Did Its Job Many Telekom Television Channels Would Not Be Able to Function.] N1, November 10.
https://n1info.rs/vesti/zoran-gavrilovic-rem-telekom-srbija/. (Accessed March 5, 2024.)

Bequiri, Dardan. 2021. “Neopatrimonialist Practice as a Soft Strategy of State Capture: The Case of Western Balkans.” In
Political Clientelism in theWestern Balkans. Collection of Papers, International scientific conference “Political Clientelism in
the Western Balkans,” Skopje, December 9-11, 2020.

14 Aleksandra Dragojlov

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://nova.rs/vesti/drustvo/krusevackom-tajkunu-tri-miliona-evra-od-drzave/
http://anem.org.rs/sr/aktivnostiAnema/monitoring/story/17828/DVANAESTA+MONITORING+PUBLIKACIJA+ANEMA.html
http://anem.org.rs/sr/aktivnostiAnema/monitoring/story/17828/DVANAESTA+MONITORING+PUBLIKACIJA+ANEMA.html
https://n1info.rs/vesti/zoran-gavrilovic-rem-telekom-srbija/
https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


Blazeva, Ana, Viktorij Borovska, Kalina Lechevska, and Jordan Shishovski. 2015. Freedom of expression, association and
entrepreneurship in a captured state: Macedonia in 2015. Skopje: Institute of Social Sciences and Humanities.

Bieber, Florian. 2020. The Rise of Authoritarianism in the Western Balkans. New Perspectives on South-East Europe: Palgrave
Pivot.

Bieber, Florian. 2018. “Patterns of Competitive Authoritarianism in the Western Balkans.” East European Politics 34(3):
337–354.

Bieber, Florian andMarkoKmezić. 2015. “Media freedom in theWestern Balkans.”Biepag. http://www.biepag.eu/publications/
media-freedom-in-the-western-balkans/.

Center for Research, Transparency and Accountability (Crta). 2024b. “Final Election Observation Report Summary.” crta.rs/
wp-content/uploads/2022/09/CRTA-Final-Election-Observation-Report-2023-Summary.pdf. (AccessedOctober 14, 2024).

Center for Research, Transparency and Accountability (Crta). 2017. “Završni Izveštaj o Predsedničkim Izborima 2017.” (Fina
report on Presidential Elections 2017”]. https://crta.rs/zavrsni-izvestaj-o-predsednickim-izborima-2017-godine-2/.

Cvejić, Slobodan. 2016. “On Inevitability of Political Clientelism in Contemporary Serbia.” Sociologija (58)2: 239–252.
Ɖorđević, Vladimir and Branislav Radeljić. 2020. “Clientelism and the Abuse of Power in the Western Balkans.” Journal of

Balkan and Near Eastern Studies 22(5): 597–612.
European Western Balkans. 2020. “State-owned Company in Serbia Financed Pro-government Media, Opposition Claims.”

26 August. https://europeanwesternbalkans.com/2020/08/26/state-owned-company-in-serbia-financed-pro-government-
media-opposition-claims/. (Accessed March 1, 2024.)

Faktor. 2019. “Faktor: Telekom Serbia is Buying Up Telecommunication Companies In Bosnia.” N1, 8 March. https://
n1info.ba/english/news/a320780-faktor-telekom-serbia-is-buying-up-telecommunication-companies-in-bosnia/.
(Accessed March 1, 2024.)

Gimzić, Dragan. 2022. “Fantomi iz Komšiluka: Država Nastavlja da DodeljujeMilione FantomskimOrganizacijama.” [Ghosts from
the Neighborhood: The State Continues to Award Millions Phantom Organizations.”] Balkan Investigative Reporting Network,
August 28. (Accessed October 14, 2024.) https://birn.rs/nastavlja-se-dodeljivanje-miliona-fantomskim-organizacijama/.

Gotev, Georgi and Maja Poznatov. 2016. “Serbia’s Media Privatization Leaves Bitter Aftertaste.” Euractiv, 19 September. https://
www.euractiv.com/section/enlargement/news/serbias-media-privatisation-leaves-bitter-aftertaste/. (Accessed March 1, 2024.)

Gruhonjic, D., Šinkovic, N., & Kleut, J. 2018. Ka evaluaciji modela projekt- nog finan siranja medijskih sadržaja u Srbiji. U A.
Milojevic & R. Veljanovs-ki (ur.), Verodostojnost medija: Odnos finansiranja i sadržaja (str. 11–30). Beograd: Fakultet
politickih nauka i Cigoja štampa.

Hallin, Daniel C and Paolo Mancini. 2004. Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. Cambridge, UK:
Cambridge University Press.

Hallin, Daniel C and Stylianos Pappathanassopoulos. 2002. “Political Clientelism and the Media: Southern Europe and Latin
America in Comparative Perspective.” Media, Culture & Society 24: 175–195.

Jevtović, Zoran B. and Predrag Bajić. 2019. “Neuspela TranzicijaMedijskog Sistema Srbije” [Unsuccessful Transition of Serbia’s
Media System.] Sociological Review, 53(3): 1020–1045.

Jusić, Tarik and Kristina Irion. 2018. “Media Constrained by context. International Assistance Democratic Media Transition in
the Western Balkans.” Budapest: CEU Press.

Kapidžić, Damir. 2022. “The Rise of Illiberal Politics in Southeast Europe.” In Damir Kapidžić and Vera Stojaravá (Eds.),
Illiberal Politics in Southeast Europe: How Ruling Elites Undermine Democracy, (1–17), Abingdon: Routledge.

Kleut, Jelena. 2023. “Serbia: One-party Dominance Over Media Market and Media Institutions.” In Bogusława Dobek-
Ostrowska and Michał Głowacki (Eds.), Media Systems in Balkan Countries: Context and Dynamics of Change,
(265–283), Frankfurt Am Main: Peter Lang.

Kmezić, Marko. 2018. “CapturedMedia: Limitations and Structural Hindrances toMedia Freedom in Serbia.”Review of Central
and European Law 43: 457–482.

Kragulj, Ivana 2024. “Saveta za Štampu: Alo, Srpski Telegraf i Informer Najviše Kršili Kodeks Novinara Srbije” [Press Council:
Alo, Srpski Telegraf and Informer Violated the Code of Journalists of Serbia TheMost]. Independent Journalists’Association
of Serbia, 13 February. https://nuns.rs/monitoring-saveta-za-stampu-alo-srpski-telegraf-i-informer-najvise-krsili-kodeks-
novinara-srbije/. (Accessed February 14, 2024).

Krstanović, Sandra. 2023. “Telekom Postaje Legalni Centar Buduće Državne Propagande: Šta Donosi Usvajanje Novih
Medijskih Zakona?” [Telecom Becomes the Legal Centre of Future State Propaganda’: What Does the Adoption of New
Media Laws Bring?] N1, 23 October. https://n1info.rs/vesti/telekom-postaje-legalni-centar-buduce-drzavne-propagande-
sta-donosi-usvajanje-novih-medijskih-zakona/. (Accessed February 13, 2024.)

Ljubičić, Milica. 2023. “U Prorežimskim Medijima Telekom Najuspešnija Srpska Kompanija, u Realnosti Duguje Milijarde”
[In the Pro-regimeMedia, Telekom Is the Most Successful Serbian Company, In Reality It Owes Billions], 26 October. https://
www.raskrikavanje.rs/page.php?id=U-prorezimskim-medijima-Telekom-najuspesnija-srpska-kompanija-u-realnosti-
duguje-milijarde-1227. (Accessed March 2, 2024.)

Maksić, Tanja and Ulrike Gruska. 2017. “Who Owns the Media in Serbia?” Reporters Without Borders Report, June 21. https://
rsf.org/en/who-owns-media-serbia.

Nationalities Papers 15

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

http://www.biepag.eu/publications/media-freedom-in-the-western-balkans/
http://www.biepag.eu/publications/media-freedom-in-the-western-balkans/
http://crta.rs/wp-content/uploads/2022/09/CRTA-Final-Election-Observation-Report-2023-Summary.pdf
http://crta.rs/wp-content/uploads/2022/09/CRTA-Final-Election-Observation-Report-2023-Summary.pdf
https://crta.rs/zavrsni-izvestaj-o-predsednickim-izborima-2017-godine-2/
https://europeanwesternbalkans.com/2020/08/26/state-owned-company-in-serbia-financed-pro-government-media-opposition-claims/
https://europeanwesternbalkans.com/2020/08/26/state-owned-company-in-serbia-financed-pro-government-media-opposition-claims/
https://n1info.ba/english/news/a320780-faktor-telekom-serbia-is-buying-up-telecommunication-companies-in-bosnia/
https://n1info.ba/english/news/a320780-faktor-telekom-serbia-is-buying-up-telecommunication-companies-in-bosnia/
https://birn.rs/nastavlja-se-dodeljivanje-miliona-fantomskim-organizacijama/
https://www.euractiv.com/section/enlargement/news/serbias-media-privatisation-leaves-bitter-aftertaste/
https://www.euractiv.com/section/enlargement/news/serbias-media-privatisation-leaves-bitter-aftertaste/
https://nuns.rs/monitoring-saveta-za-stampu-alo-srpski-telegraf-i-informer-najvise-krsili-kodeks-novinara-srbije/
https://nuns.rs/monitoring-saveta-za-stampu-alo-srpski-telegraf-i-informer-najvise-krsili-kodeks-novinara-srbije/
https://n1info.rs/vesti/telekom-postaje-legalni-centar-buduce-drzavne-propagande-sta-donosi-usvajanje-novih-medijskih-zakona/
https://n1info.rs/vesti/telekom-postaje-legalni-centar-buduce-drzavne-propagande-sta-donosi-usvajanje-novih-medijskih-zakona/
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=U-prorezimskim-medijima-Telekom-najuspesnija-srpska-kompanija-u-realnosti-duguje-milijarde-1227
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=U-prorezimskim-medijima-Telekom-najuspesnija-srpska-kompanija-u-realnosti-duguje-milijarde-1227
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=U-prorezimskim-medijima-Telekom-najuspesnija-srpska-kompanija-u-realnosti-duguje-milijarde-1227
https://rsf.org/en/who-owns-media-serbia
https://rsf.org/en/who-owns-media-serbia
https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


Massimo, Moratti, Serena Epis, Thomas Law, Rade Djurić and Tamara Flipović Stevanović. 2024. “The Rule of Law andMedia
Freedom in Serbia: Shadow Report 2024,” Independent Journalists’ Association of Serbia and OBC Transeuropa. 1–29.

Matić, Jovanka and Dubravka Nedeljković. 2014. “Serbia: Media Integrity Matters – Reclaiming Public Service Values inMedia
and Journalism.” Belgrade: Southeast European Media Observatory, 327–390.

Mihajlov-Prokopović, Anka and Tatjana Vulić. 2015. “Clientelist Relations and the Media in Transitional Serbia.” TEME
XXXIX(4): 1563–1582.

Milinkov, Smiljana. andDinkoGruhonjić. 2021. “Political Clientelism in SerbianMedia – the Case of theTanjug News Agency.”
Sociologia 63(1): 72–95.

Milojević, Ana and Aleksandra Krstić. 2018. “Hierarchy of Influences on Transitional Corrupting Relationships Between
Political, Economic and Media Elites.” Journal of European Communication 33(1): 37–46.

Milojević, Ana and Jelena Kleut. 2023. “Two Decades of Serbian Media Transformation: Media Capture Instead of Media
Autonomy.” Southeastern Europe 47(1): 54–80.

Muno, Wolfgang. 2010. “Conceptualizing and Measuring Clientelism.”Neopatromonialism In Various World Regions, 23 August.
German Institute for Global Area Studies.

N1 2024. “Medije u Srbiji: Hronika Propadanja video.” https://n1info.rs/video/ostalo/mediji-u-srbiji-hronika-propadanja-3/.
Örnebring, Henrik. (2012) Clientelism, Elites, and theMedia in Central and Eastern Europe. The International Journal of Press/

Politics 17(4): 497–515.
Pavlović, Dušan. 2023. “Is European Enlargement Policy A Form of Non-Democracy Promotion?” Journal of International

Relations and Development 26: 324–346.
Pavlović, Dušan. 2020. “The Political Economy Behind the Gradual Demise of Democratic Institutions in Serbia.” Southeast

European and Black Sea Studies 20(1): 19–39.
Petrović-Škero, Vida and Nataša Jovanović. 2021. “Analiza Efekata Rada Regulatornog Tela Za Elektronske Medije 2017-2020.”

[Analysis of the Effects of the Work of the Regulatory Body for Electronic Media 2017-2020.] Beograd: Slavko Ćuruvija
Foundation. https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/wp-content/uploads/2020/10/Analiza-efekata-rada-REM-a-2017-2020-
Slavko-Ćuruvija-fondacija.pdf.

Radio Free Europe/Radio Slobodan Evropa. 2024. “SNS u Kampanji Potrošila 4,5 Miliona Evra, Duplo Više od Svih Ostalih
ZAJEDNO.” [SNS Spent 4.5 Million Euros in the Campaign, Twice More Than Everyone Else Altogether.] 14 December.
https://direktno.rs/izbori-2023/502924/sns-kampanja-koliko-je-potroseno-izbori.html. (Accessed February 28, 2024.)

Raskrikavanje. 2023. Više od 800 Hiljada Evra iz Budžeta Prošle Godine za Medije Koji Nas Dezinformišu, March 31. https://
raskrikavanje.rs/page.php?id=Vise-od-800-hiljada-evra-iz-budzeta-prosle-godine-za-medije-koji-nas-dezinformisu-1159.

Reporters Without Borders. 2023. “Serbia Country Report.” https://rsf.org/en/country/serbia.
Reporters Without Borders. 2024. “Country Index 2024.” https://rsf.org/en/index. (Accessed February 8, 2024.)
Republic of Serbia, National Assembly. 2014. “Law on Public Information and the Media.” http://www.parlament.gov.rs/

upload/archive/files/lat/pdf/zakoni/2014/2511-14Lat.pdf.
Richter, Solveig andNatashaWunsch. 2020. “Money, PowerGlory: The Linkages Between EUConditionality and State Capture

in the Western Balkans.” Journal of European Public Policy 27(1): 41–62.
Richter, Solveig. 2012. “Two At One Blow? The EU and Its Quest for Security and Democracy By Political Conditionality in the

Western Balkans.” Democratization 19(3): 507–534.
Roudakova, Natalia. 2008. “Media – Political Clientelism: Lessons fromAnthropology.”Media, Culture & Society 30(1): 41–59.

https://www.vrbas.net/info/konkursi-pozivi/1159-raspodela-sredstava-inf.
Ryabinska, Natalya. 2011. “The Media Market and Media Ownership in Post-communist Ukraine: Impact on Media

Independence and Pluralism.” Problems of Post-Communism 58(6): 3–20.
Selvik, Kjetil and Jacob Høigilt. 2021. “Journalism under Instrumentalized Political Parallelism.” Journalism Studies 22(5):

653–669.
Spasojević, Dušan. 2021. “Undermining Democracy: Processes and Institutions in Serbia 2010-2020.” Crta. chrome-

extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/ https://demokratija.crta.rs/wp-content/uploads/2022/03/Undermining-
Democracy-Processes-and-Institutions-in-Serbia-2010-2020-Publication.pdf.

Srećković, Aleksandra, Vladana Jaraković, Marija Srefanović, Tamara Branković, Lana Avakumović and Milena Manojlović.
2022. “Mapping the Media Landscape in Serbia 2020-2021. Belgrade, Crta. crta.rs/wp-content/uploads/2023/01/Mapping-
the-media-landscape-in-Serbia-2020-2021.pdf. (Accessed October 14, 2024.)

Stojaravá, Vĕra. 2020. “Media in the Western Balkans: Who Controls the Past Controls the Future.” Southeast European and
Black Sea Studies 20(1): 161–181.

Subotičke. 2022. Vladan Stefanović i Projektne Sume Novca koje Zahtevaju Hitne Odgovore” [Vladan Stefanović and Project
Sums of Money Requested by Urgent Answers.] 30 May. https://suboticke.rs/milioneri-iz-konkursnog-blata/vladan-stefa
novic-i-projektne-sume-novca-koje-zahtevaju-hitne-odgovore/. (Accessed October 8, 2024).

Telekom Srbija. 2024. “Ownership Structure.” https://telekomsrbija.com/about-us/ownership-structure/. (Accessed June
8, 2024.)

Trantidis, Aris and Vasiliki Tsagkroni. 2017. “Clientelism and Corruption: Institutional Adaptation of State Capture Strategies
in View of Resource Scarcity in Greece.” British Journal of Politics and International Relations 19(2): 263–281.

16 Aleksandra Dragojlov

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://n1info.rs/video/ostalo/mediji-u-srbiji-hronika-propadanja-3/
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/wp-content/uploads/2020/10/Analiza-efekata-rada-REM-a-2017-2020-Slavko-uruvija-fondacija.pdf
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/wp-content/uploads/2020/10/Analiza-efekata-rada-REM-a-2017-2020-Slavko-uruvija-fondacija.pdf
https://direktno.rs/izbori-2023/502924/sns-kampanja-koliko-je-potroseno-izbori.html
https://raskrikavanje.rs/page.php?id=Vise-od-800-hiljada-evra-iz-budzeta-prosle-godine-za-medije-koji-nas-dezinformisu-1159
https://raskrikavanje.rs/page.php?id=Vise-od-800-hiljada-evra-iz-budzeta-prosle-godine-za-medije-koji-nas-dezinformisu-1159
https://rsf.org/en/country/serbia
https://rsf.org/en/index
http://www.parlament.gov.rs/upload/archive/files/lat/pdf/zakoni/2014/2511-14Lat.pdf
http://www.parlament.gov.rs/upload/archive/files/lat/pdf/zakoni/2014/2511-14Lat.pdf
https://www.vrbas.net/info/konkursi-pozivi/1159-raspodela-sredstava-inf
https://demokratija.crta.rs/wp-content/uploads/2022/03/Undermining-Democracy-Processes-and-Institutions-in-Serbia-2010-2020-Publication.pdf
https://demokratija.crta.rs/wp-content/uploads/2022/03/Undermining-Democracy-Processes-and-Institutions-in-Serbia-2010-2020-Publication.pdf
http://crta.rs/wp-content/uploads/2023/01/Mapping-the-media-landscape-in-Serbia-2020-2021.pdf
http://crta.rs/wp-content/uploads/2023/01/Mapping-the-media-landscape-in-Serbia-2020-2021.pdf
https://suboticke.rs/milioneri-iz-konkursnog-blata/vladan-stefanovic-i-projektne-sume-novca-koje-zahtevaju-hitne-odgovore/
https://suboticke.rs/milioneri-iz-konkursnog-blata/vladan-stefanovic-i-projektne-sume-novca-koje-zahtevaju-hitne-odgovore/
https://telekomsrbija.com/about-us/ownership-structure/
https://doi.org/10.1017/nps.2025.25


Varraich, Ayisha. 2014. “Corruption: AnUmbrella Concept.”Quality of Government InstituteWorking Paper Series, University
of Gothenberg, 1-30. Working Paper Series.

Appendix: List of Interviewees
• Journalist A from the Independent Journalists’Association of Serbia. 2023. Interviewed by author, January 23. Belgrade.
• Journalist B. 2023. Interviewed by author via Zoom, January 24. Novi Sad.
• Journalist C and Professor of Journalism at the Faculty of Philosophy, University of Novi Sad. 2024. interviewed by

author by email, February 1. Novi Sad. Follow up interview via telephone: September 23.
• Journalist D from the Journalists’ Association of Serbia. 2024. Interviewed by author, January 23. Belgrade.
• Journalist E from the Balkan Investigative Reporting Network. 2024. Interviewed by author, October 10.

Cite this article: Dragojlov, Aleksandra. 2025. “Influence of Political Clientelism on Media Freedom under Vucic and the
Progressive Party”. Nationalities Papers: 1–17, doi:10.1017/nps.2025.25

Nationalities Papers 17

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/nps.2025.25
https://doi.org/10.1017/nps.2025.25

	Influence of Political Clientelism on Media Freedom under Vucic and the Progressive Party
	Introduction
	Theorizing the Politicization of the Serbian Media through Clientelism
	Methodology
	Background of the Serbian Media Space under Vučić
	Capture of the Media Regulatory Authority for Electronic Media
	Clientelist Networks in Project Co-financing
	Indirect Control through Advertising during Election Periods
	Media Capture Through the Legalization of State-Owned Telekom
	Conclusion
	Acknowledgments
	Disclosure
	References
	Appendix: List of Interviewees


