
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 5 | Issue 3 | Article ID 2377 | Mar 01, 2007

1

Is Press Freedom Being Eroded in Japan?

David McNeill, Tony McNicol

Is Press Freedom Being Eroded in Japan?

Tony McNicol and David McNeill

Two recent  libel  cases  have led to  concerns
that  the  freedom  of  Japanese  journalists  to
investigate  and,  if  necessary  criticize  the
powerful is under attack. Both involve marginal
publications that make a living tackling “taboo”
subjects and which have suffered serious legal
repercussions  as  a  result.  The  mainstream
media in Japan has so far declined to discuss
the issues, still less to offer any expressions of
solidarity for their plight.  The cases coincide
with the publication of a report by Reporters
Without  Borders,  which  called  the  “steady
erosion” of press freedom in Japan “alarming”
and again criticized the stifling role of press
clubs on reporting in the world’s second-largest
economy.

Imprisoned for libel

Tony McNicol

Publisher’s arrest and imprisonment for libel is
ignored by the Japanese media.

Publisher  Matsuoka  Toshiyasu  first  realized
something was up that July 2005 morning when
he  opened  his  Asahi  Newspaper:  “Kobe
prosecutors  issue  arrest  warrant  for
Rokusaisha  publishing  house  president  on
suspicion of defamation.” Before long reporters
and TV crews had gathered outside his Kobe
home and office. At 8 a.m. prosecutors arrived
and he barely had time to make a comment to
the media  before  being taken away to  Kobe
detention center. “This is a violation of the 21st
(free  speech)  clause  of  the  constitution,”  he

said.  “We  will  fight  this.”  He  wasn’t  to  be
released for another 192 days.

Prosecutors accused the publisher of defaming
executives of Aruze Corp., a pachinko gambling
machine  and  slot  machine  maker,  with
allegations  of  tax  evasion  and  unethical
business practices.  They also accused him of
defaming ex-employees of the Hanshin Tigers
baseball team through allegations that a former
scout for the team was murdered. Prosecutors
cited  books  published  by  Rokusaisha,
information  on  their  website,  and  their
quarterly magazine “Kami no Bakudan (“Paper
Bomb”).

Kami no Bakudan

Rokusaisha’s flagship magazine had attempted
to establish itself as a fearless outlet for the
stories  other  publications  wouldn’t  touch.
Before Matsuoka’s arrest it covered a range of
so-called “taboo” topics in Japan, like Johnny’s
Jimusho  entertainment  agency,  financial
scandals involving the Mitsui Sumitomo bank,
and  reports  on  politician  Abe  Shinzo  (now
Japan’s Prime Minister). It had, however, paid
particular attention to Aruze Corp, with articles

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578


 APJ | JF 5 | 3 | 0

2

and  books  on  the  company  by  Rokusaisha
president Matsuoka. The publisher was already
being sued by Aruze for libel at the time of his
arrest.

“I had been sued before, but I wasn’t expecting
to be arrested,” said Matsuoka. He pointed out
that  criminal  arrest  for  libel  was  almost
unprecedented in Japan, never mind the 192
days he spent in jail before his case came to
court.  Last  July  the  publisher  was  issued  a
suspended  sentence  of  one  year  and  two
months  imprisonment,  which  he  is  now
appealing.

While the facts of the arrest were covered by
most of Japan’s national newspapers, Japanese
journalists – with the exception of local Kobe
media  -  showed  l i t t le  sol idarity  with
Rokusaisha. Even Japan’s leading liberal daily,
The Asahi Shimbun, effectively looked the other
way. Ironically, an Asahi reporter interviewed
Matsuoka  the  day  before  he  was  taken  into
custody, and reported the arrest before it even
happened. Kami no Bakudan editor Nakagawa
Motohiro  suspects  the  newspaper  used  its
contacts in the Kobe prosecutor’s office. “The
Asahi  Shimbun reporters  in  the  police  press
club  knew more  about  what  was  happening
than we did,” he said.

The Chief Spokesman for Matsuoka’s support
group,  Hayakawa  Yoshiteru,  said  he  made
repeated, unsuccessful attempts to stage press
conferences: “I contacted the national media,
but the journalists who I  spoke to said their
stories  wouldn’t  get  published.”  (When  this
reporter pitched a story on Matsuoka’s arrest
to a Japanese weekly magazine he occasionally
writes for, he got a curt reply: “I don't have any
interest in a story on him.”)

Of the weeklies, only the Shukan Asahi weekly
magazine offered robust support. In a two-page
interview, Okadome Yasunori, the well known
ex-editor of defunct scandal magazine Uwasa
no Shinso ("the truth behind the rumors"), was

unequivocal  about  the  implications  of  the
arrest. “If we casually permit a member of the
media  to  be  arrested  on  suspicion  of
defamation,”  he  said,  “it  is  the  same  as  if
freedom of speech had died.”

Perhaps Kami no Bakudan, a small circulation
magazine in Kansai far from the Tokyo based
media,  was  unlikely  ever  to  garner  much
support. The magazine had pledged to continue
the  work  of  Japan’s  most  daring  scandal
magazine Uwasa no Shinso, but it had failed to
draw  anything  l ike  that  publication’s
readership.  At  its  peak,  Uwasa  no  Shinso’s
circulation  rivaled  other  weekly  magazines.
Kami no Bakudan monthly sales were 25,000
before the arrest, and half that now.

And Kami no Bakudan’s murky image (even for
a  muckraking  weekly  magazine)  can’t  have
helped  its  cause.  “Even  if  it  is  attacked,
Rokusaisha is the kind of company that other
media won’t support,” said Yamaoka Shunsuke,
an  investigative  journalist  and  freelance
contributor to the magazine, “It is considered a
scandal magazine . . . not a serious magazine.”
He added that the publisher hasn’t established
the friendly links with other media that Uwasa
no Shinso  enjoyed.  Many of  that  magazine’s
scoops came via journalists in the mainstream
media.

“[Uwasa  no  Shinso]  may  have  been  a  black
sheep, but it was still part of the herd,” agreed
Mark Schreiber, co-author of Tabloid Tokyo, a
collection  of  summarized  and  translated
articles  from  Japan’s  weekly  magazines.
Rokusaisha, on the other hand, is on the fringes
of the media in more ways than one, he noted.
“This  is  a  Kansai  (Western  Japan)  based
publication  with  national  circulation;  that’s
very rare.”

“I  think  this  is  par  for  the  course,”  said
Schreiber.  “In  one  form  or  another,  these
publications  are  constantly  in  trouble.”  He
pointed out that the magazines rely on scandal-

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578


 APJ | JF 5 | 3 | 0

3

seeking reports, often outrageous invasions of
privacy,  for  the  bread  and  butter  of  their
business.  To  that  extent,  legal  action  comes
with the territory.

Nor does he believe that magazines like Uwasa
no Shinso and Kami no Bakudan are quite the
fearless taboo-breakers they make themselves
out to be. “Some of [their journalists] take the
position  that  they  are  crusaders,”  said
Schreiber.  “They  make  a  show  of  being
fearless, but they don’t have the time or the
money to go out there and really dig. They are
dependent  on  people  dropping  stuff  in  their
laps. It is a forum for people who want to spill
the beans.”

There were suspicions too that Rokusaisha is
embroiled  in  a  factional  struggle  within  the
Pachinko  industry.  Unlike  Uwasa  no  Shinso,
who  issued  a  wide-ranging  assault  on  a
spectrum  of  media  taboos,  Rokusaisha  has
concentrated  on  pachinko  machine  maker
Aruze with four books and various magazine
articles.  Asked  flatly  at  the  FCCJ  press
conference whether  Rokusaisha had received
money from Sammy, Aruze’s pachinko industry
rival, Matsuoka said no. But he also said he was
surprised  when  Sammy  pre-ordered  3,000
copies of his first Aruze book’s 13,000 print-
run.

Rokusaisha books on Aruze

Nevertheless,  observers  say  that  the  police’s

highly unusual decision to take Matsuoka into
custody has dark implications. Terasawa Yu, a
freelance  journalist  who  reports  on  the
Japanese police for weekly magazines pointed
out  that  both  Aruze  Corp.  and  the  Hanshin
Tigers baseball team employ ex police officers
in “amakudari” adviser positions. The colossal
30  trillion  yen  pachinko  gambling  industry,
technically illegal, is kept rolling through legal
loopholes  and  the  close  cooperation  of  the
Japanese police. Terasawa suggested that the
companies may have used their police contacts
to engineer Matsuoka’s arrest.

Matsuoka’s  imprisonment  has  been  an
exceptional case, but Terasawa points out that
huge  libel  demands  have  already  become  a
tried and tested tactic for companies who wish
to  silence  freelance  journalists  and  small
publications.  He  himself  was  unsuccessfully
sued  by  loan  company  Takefuj i .  “The
companies don’t even need or expect to win,”
he  said.  “They  just  want  to  intimidate
journalists.”

Uwasa no Shinso editor Okadome said that that
libel  payments  have increased greatly  in  the
last  few  years.  Okadome  was  involved  in
around 40 libel cases during 25 years at the
magazine, but he said payouts have grown 10
fold and that the most famous plaintiffs, notably
TV personalities and politicians, get the most
money.

Music  journalist  Ugaya  Hiro  is  the  latest
freelance journalist to feel the heat. He came to
the  FCCJ  not  long  before  Matsuoka  to  talk
about the ¥50 million law suit  he is fighting
against  Oricon,  the  company  that  publishes
Japan’s pop-music charts (see related article by
David McNeill). Ugaya is being sued over brief
comments  he made in  a  telephone interview
questioning the accuracy of the charts. He was
also at the FCCJ to hear Matsuoka speak and
during the Q&A he wryly asked the Rokusaisha
editor for advice on defense against gangster
thugs.

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578


 APJ | JF 5 | 3 | 0

4

Asano  Kenichi,  Professor  of  Journalism  and
Mass Communications at Doshisha University,
said that both Ugaya’s and Matsuoka’s cases
were  worrying  signs  for  press  freedom  in
Japan. “Matsuoka’s arrest has a chilling effect
on  journalists,”  said  Asano.  “Mainstream
journalists may say he is a scandal magazine
journalist, so it doesn’t affect them. But if you
see  the  history  of  Japanese  journalism,  the
police always start with an extreme case. That’s
what happened in the 1930s.”

Meanwhile  Matsuoka  pledged  to  keep
investigating  and  publishing,  despite
imprisonment,  int imidation,  and  the
indifference of the Japanese media. Speaking at
the  Foreign  Correspondent’s  Club,  he  was
candid about the reputation and position of his
publications:  “Compared  to  mainstream
Japanese media, we are just trash. But if those
with political and physical power can squash
us,  if  we can’t  publish,  that’s  suppression of
free speech.”

“Lots  of  people  in  the  mainstream Japanese
media  think  because  we  are  an  extreme
publication,  it  doesn’t  matter,”  he continued.
“But that’s dangerous; because if one company
can be subjected to this treatment, it creates a
precedent for the next person who might not be
as extreme.”

Tony  McNicol  is  a  freelance  journalist  and
photographer.  His  work  can  be  seen  at
www.tonymcnicol.com.

Enjoy the Silence

Lawyers warn that an ‘unprecedented’ lawsuit
against a music journalist is a serious threat to
press freedom in Japan. So why isn’t the local
media interested?

David McNeill

When journalist Ugaya Hiro received a phone

call  last  year  from  monthly  investigative
magazine Cyzo,  he could hardly  have known
that his brief conversation with a harried editor
would  trigger  a  50-million-yen  lawsuit  and
propel him into the center of a debate about
press freedom in this country.

Ugaya Hiro

Nine  months  after  Cyzo  published  his
comments  in  an  article  that  questioned  the
accuracy  of  Oricon magazine’s  music  charts,
Ugaya  finds  himself  in  the  fight  of  his  life
following a decision by the publishing firm to
sue him for libel. Win or lose, he will have to
pay seven million yen in legal fees.

The freelancer recently spoke about the case at
the  Foreign  Correspondent’s  Club  with  his
lawyers,  Kamai Eiho and Mikami Osamu and
Cyzo Editor-In-Chief Ibi Tadashi. All described
the suit  as  “intimidation.”  “The amount  they
are  demanding  is  outrageous,”  Ugaya  said.
“This lawsuit is for the sake of deterrence.”

Contacted by Cyzo in his capacity as a music
critic,  Ugaya said that  Oricon’s  charts  --  the
Japanese equivalent of Billboard’s singles and
albums rankings in the U.S. --  are unreliable

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578


 APJ | JF 5 | 3 | 0

5

and possibly manipulated.  He suggested that
Oricon had failed to deal with suspicions that it
counted pre-orders of CDs in its rankings.

Industry insiders allege that music companies
hype their acts into the charts by pre-ordering
CDs, waiting until their song rises in the charts
then  canceling  the  orders,  by  which  time
they’ve  already  registered  as  “sales.”  The
orders  become,  in  effect,  self-fulfilling
prophecies.

The  subject  of  the  article  was  Johnny’s
Entertainment, the powerful talent agency that
has long fended off accusations of dirty tricks.
Ugaya  had  little  more  than  a  peripheral
relationship with the finished article and Cyzo
was not sued. “I was the interviewee, not the
writer or the interviewer,” he said.

Ugaya  and  his  lawyers  claim he  is  the  first
Japanese victim of SLAPP – a Strategic Lawsuit
Against Public Participation; a legal maneuver
by large corporations to intimidate and silence
critics, usually targeting the weakest link in the
journalistic chain. Oricon President Koike Koh,
who  accuses  Ugaya  of  damaging  Oricon’s
“honor and credibility,”  denies the charge of
intimidation and says he merely wants a public
apology and a retraction.

“If that’s the case, why didn’t they argue their
case  in  print  or  on  their  website?”  asked
Ugaya.

Ugaya’s lawyers fought and won an earlier libel
suit  brought  against  a  group  of  Japanese
reporters  by consumer finance firm Takefuji.
Mikami said the Ugaya case is more troubling
because Takefuji  had targeted writers,  not  a
commentator.  “It  is  unprecedented  to  sue  a
person like Mr. Ugaya who has not written the
article but merely answered questions on the
phone.”

Like  the  Cyzo  editor,  Mikami  called  the
implications  of  the  Oricon  lawsuit  “huge,”

explaining that a loss would make it necessary
for journalists  to issue potential  interviewees
with a libel warning. “I  believe the libel law
was  designed  to  protect  the  rights  of
individuals,”  Mikami  said,  “but  recently  we
have seen that, on the contrary, politicians and
big  companies  are  using lawsuits  to  prevent
and silence criticism.”

Ibi  said  it  will  no  longer  be  possible  for
reporters to do their job if interviewees think
they risk being sued. As Ugaya put it: “Who will
now answer questions from journalists?”

These  concerns  are  shared  by  media
professionals  outside  Japan,  including
Reporters  Without  Borders,  which has  asked
Oricon’s Koike to withdraw the lawsuit.  “The
amount of damages requested by Oricon is out
of all proportion and would ruin Ugaya,” said
the press watchdog. “It is already hard enough
to be a freelance journalist in Japan, and this
kind  of  lawsuit  jeopardizes  journalistic
investigation  into  the  activities  of  private
enterprise.”

Given this weighty support and the implications
for  journalism,  some  might  have  expected
Japan’s  big  media  to  have  turned  out  in
strength to hear Ugaya argue his case at the
Club.  Not  so.  Not  one  major  local  national
newspaper or TV company appears to have sent
a reporter to the press conference; the handful
of TV cameramen at the back of the room were
working for small Internet organizations. Apart
from wire services like Kyodo and a couple of
weekly magazines (notably AERA, which ran a
piece on the lawsuit in its Feb. 26 edition) the
case has been largely ignored by the Japanese
media.

Local  reporters  can  hardly  claim they  didn’t
know  about  the  press  conference:  Ugaya
worked  as  a  staff  reporter  for  the  Asahi
Shimbun for 17 years and still  has extensive
industry  contacts.  Since  the  dispute  erupted
late last year, he has been working furiously to

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578


 APJ | JF 5 | 3 | 0

6

recruit supporters and warn about the dangers
--  to everyone --  of losing. He told the press
conference the dearth of press interest shows a
failure of imagination, not courage. “The press
is incapable of imagining the outcome of this
lawsuit.”

The  theme  of  the  mysteriously  absent  press
corps continued during Ugaya’s first hearing at
the Tokyo District Court on Feb. 13. A small
delegation  of  FCCJ  members  was  told  there
were  no  press  seats  available  in  the  public
gallery and that a lottery system would decide
who got into the courtroom. By the time the
journalists  arrived  30  minutes  before  the
hearing  began  all  40  or  so  seats  had  been
taken, mainly by Ugaya’s supporters and other
freelancers.

Ugaya  gave  what  was  by  all  accounts  an
eloquent opening speech on the importance of
being allowed to freely express one’s opinion.
Unfortunately, the elite press club journalists in
the same building did not see fit to walk the
five floors up from their office to hear it. “It’s
disappointing,”  admitted  Ugaya.  “They
apparently don’t understand this case or press
freedom,  the  principle  on  which  their  job  is
based.”

A spokesman for the Tokyo District Court press
club,  Yasunori  Namiki,  who  writes  for  the
Nikkei  newspaper,  denied  local  journalists
were deliberately ignoring the case or that they
had felt intimidated by Johnny’s Entertainment.
“Because it is up to each news organization or
journalist whether to cover the court event, we
are not in a position to answer questions about
why Japanese  journalists  did  not  attend.  We
cannot dispatch a “representative” of the press
club to the court.”

Speaking anonymously, another journalist for a
major  newspaper  said  Ugaya’s  fight  lacked
“credibility.” “Frankly speaking, the reputation
of  the  magazine  is  not  so  high  and  the
journalist involved is not a member of a major

organization.  Many  of  my  colleagues  would
question why they should cover such a case.”

Among the freelance journalists who did turn
up on Feb.  13,  however,  was  Egawa Shoko,
famously  targeted  for  assassination  by  Aum
Shinrikyo for her investigative work on the cult.
She said she came both as a friend of Ugaya
and  as  a  working  reporter  concerned  about
what might happen if he loses. “Well, I’m also
regularly  asked  to  give  comments  on  the
telephone,”  Egawa  said.  “Sometimes  I  get
really  busy,  so  if  I  made  a  mistake  or  said
something out of turn I would be the person
responsible, not the writer or the publisher.”

Egawa Shoko

She said  that  most  of  the local  media  knew
about the story but had ignored it. “They don’t
think it is their problem, even though it should
be, because we could all be in trouble if it goes
the wrong way.”

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578


 APJ | JF 5 | 3 | 0

7

Are  the  big  Japanese  newspapers  and  TV
companies  slow  to  rally  around  a  media
organization  to  protect  larger  freedoms?  It
certainly  appears  so.  Egawa says  most  have
done little to help NHK in its struggle against
government pressure to censor programming.
“The  other  newspapers  don’t  think  this  is  a
problem for the media in general, they think it
is a problem for NHK.”

Ugaya says the reason for the media blackout is
simpler.  “The  quality  of  the  reporters  is
declining compared to 10 years ago when I was
an Asahi staffer.” But he also blames the press
club system which he says deprives journalists
of the “ability to set agendas.”

“They  a re  p ro tec ted  by  l a rge  news
corporations,  so  they  believe  this  lawsuit
belongs to  another world:  a  stupid freelance
writer who got into trouble. After many years in
a  kisha  club,  journalists  lose  the  ability  to
“smell”  the  news  because  the  stories  are
always  provided  by  the  authori t ies  -
government, big corporations and so on. When
the news is  not  provided by  the  authorities,

they do not think it news. Or they wait until the
authorities "authorize" it as news. My case is a
strong proof.”

Ugaya continues to plod a lonely path toward
his next hearing on April 3, sustained by the
help of colleagues like Egawa and other mainly
freelance journalists who have come to his aid.
In early February, he launched a 50-million-yen
countersuit, calling Oricon’s suit “an abuse of
the legal system." The fact that he has yet to
receive a  single call  from any of  Japan’s  TV
networks  will  not  deter  him,  he  says.  “I’m
disappointed rather than angry. But this is a
matter of justice and freedom of the press for
the whole world, not just Japan.”

David  McNeill,  a  Japan  Focus  Coordinator,
writes regularly for a number of publications,
including  the  Chronicle  of  Higher  Education
and  the  Irish  Times.  These  are  extended
versions of articles that first appeared in the
March 2007 edition of the No.1 Shimbun, the
house magazine of the Foreign Correspondents
Club of Japan. Posted at Japan Focus on March
11, 2007.

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466007020578

