
BRIEF COMMUNICATIONS AND LETTERS 

ON CENSORSHIP IN RHODESIA--REBUTTALS 

Sir: 

In their letter attacking part of a review I had written of 
Colonialism in Africa: I87O-I960, "Vol. II (Cambridge University Press, 
19J0), Messrs. Gann and Duignan state that since 1968 "no censorship 
has been imposed on Rhodesian publications," hence implying that my 
information is not accurate and suggesting that I "might do some more 
checking." 

When I wrote the review, I was aware of the formal withdrawal 
of "legal" censorship in I968, but I also knew something of the subtle 
nature of the Rhodesian Government's suppression of dissent, which has 
repeatedly gone far beyond any rational definition of freedom of the 
press. However, since Gann and Duignan have chosen to attack my re­
view (ignoring the pertinent fact that I praised several sections of 
their book) and have questioned my own documentation, I have looked 
further yet into the question of censorship. 

Despite the repeal of the Emergency Powers (Censorship of 
Publications) Order of 1965, no unbiased observer could possibly claim 
that newspapers, as well as other publications, are not subject to 
censorship in Rhodesia. The Censorship and Entertainments Control Act, 
which is currently in effect and which was amended and tightened as 
recently as September 1971> contains a new provision permitting the 
Censorship Board to declare all editions of a publication to be 
"undesirable" if it has found six consecutive editions undesirable. 
According to Eileen Haddon (now a Professor at the Institute for 
African Studies, University of Zambia), a former editor of the Central 
African Examiner, "innumerable publications have been banned under 
this Act, ranging from magazines such as Playboy and such clinical 
matter as R. von Kraft-Ebing's Psychopathia Sexualis to political 
matter like Nathan Shamuyarira's Crisis in Rhodesia and Rhodesian 
Perspective, edited by Theodore Bull." 

The really effective censorship, however, lies in security 
legislation, about which I am sure Gann and Duignan cannot pretend 
ignorance. This legislation makes it necessary for editors to censor 
their own material for fear of arrest, deportation, or other harassment. 
A passage from Crisis in Color (Quadrangle Books, Chicago), another book 

163 

https://doi.org/10.2307/523557 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/523557


i6h AFRICAN STUDIES REVIEW 

banned in Rhodesia, provides ample illustration of this point: 

In i960 the Whitehead Government passed the 
notorious Law and Order (Maintenance) Act, which 
has been amended and tightened constantly since 
but which, even in its original form, removed so 
many personal liberties that the then Federal 
Chief Justice, Sir Robert Tredgold, resigned in 
protest against it....The provisions of this 
Act, inter alia, include....Permitting the 
Government to ban any publication and making it 
an offence punishable by a year's imprisonment 
for any person to utter any words or do "anything 
whatsoever" without lawful excuse, the proof 
whereof lies on the accused, which is likely to 
expose the police or any public officer (which 
includes all civil servants and chiefs) to "con­
tempt or disesteem"; Laying down penalties of up 
to five years imprisonment without the option of 
making "subversive statements" which inter alia 
are "Likely to exite disaffection against the 
Government or Constitution, or to promote con­
tempt or hostility on account of race or colour"; 
Making it an offense punishable by seven years 
imprisonment without the option to publish any 
"false" report "likely to cause fear, alarm or 
despondency" unless the accused can satisfy the 
court that he took "reasonable measures" to 
verify the accuracy of the report. 

As Prof. Haddon and Colin Legum have repeatedly noted, many 
actions have been brought for infringements of this Act. I shall cite 
a few. The Daily News, the only "commercial" newspaper (as distinct 
from Church papers) which tried to reflect African opinion, was banned 
in August X96U, and its editor charged under this Act. Eileen Haddon 
was charged as editor of the Central African Examiner for publishing 
as a reader's letter in correspondence columns "a rather bad sonnet," 
to quote Professor Haddon herself, "criticising the use of dogs by 
police in controlling African crowds; the author of the sonnet was also 
prosecuted and later deported." Father Traber, editor of the Catholic 
paper Moto was prosecuted for publishing a cartoon showing a white hand 
squeezing a number of black men from wham a few drops of blood were 
falling; he was later deported, as was his successor to the editorship. 
And Mr. Everson Chikwanha (see Africa Digest, June 1971), editor of 
Umbowo, the newspaper of the United Methodist Church, has been charged 
under the security laws with publishing "subversive statements." It 
is obvious, even to persons not equipped with the tools of the profes­
sional historian, that editors—if they wish to remain at liberty in 
Rhodesia—will suppress news or comments which might conceivably lead 
to prosecution. 

https://doi.org/10.2307/523557 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/523557


BRIEF COMMUNICATIONS 165 

Colin Legum, in personal communication to this writer, states, 
"The State Radio and TV are directly and tightly controlled by the 
Minister of Information. For anybody to -argue there is no censorship 
in Rhodesia is equivalent to saying that Gann and Duignan are unbiassed 
historians.'" There may no longer be any formal de jure censorship in 
Rhodesia, but the evidence of de facto censorship, plus the effect of 
the extensive security legislation, resulting in a priori discourage­
ment of news, or by arrest after the fact, is abundant and unavoidable. 
If these examples reveal the kind of "free" press allowed in Rhodesia, 
then most certainly my statement that the Government censors all news­
papers will stand (regardless of legalities such as Gov. Notice Number 
258). 

Colin Legum again puts it succinctly: "A situation has been 
created whereby the press has assumed a good deal of voluntary censor­
ship for the price of withdrawal or censorship by the state. Any 
journalist in Rhodesia will tell that this is so." Among journalists 
excluded in recent years from entry into Rhodesia is Mr. Legum himself, 
one of the most distinguished and able journalists in his profession. 

I have taken considerable time and space to answer the Gann and 
Duignan criticism. It seems to me that their attempt to discredit my 
review in this fashion (totally ignoring almost all the other points I 
made in an article eight pages long) only proves the point I originally 
made vis-a-vis their bias towards Rhodesia. 

Kenneth C. Wylie 
Department of History 

Herbert H. Lehman College 
City University of New York 

Bronx, New York 

Sir: 

In the September 1971 African Studies Review Lewis H. Gann and 
Peter Duignan announce that "no censorship has been imposed on Rhodesian 
publications" subsequent to April 6, 1968, "hence an anti-government 
publication such as Centrepoint can be put out in Salisbury and can be 
ordered by American scholars...(p. 3^5). This conclusion, they say, 
results from having "tried to do some more documenting" in the wake of 
Prof. K. Wylie's earlier (April 1971) criticism of their Colonialism 
in Africa volume, wherein Wylie faulted it for neglecting "to mention 
the undeniable fact that the...[Rhodesian] government censors all news­
papers. " 

Apparently Messrs. Gann and Duignan did not do appreciably more 
documenting. If they had, they might have discovered, for example, 

https://doi.org/10.2307/523557 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/523557


166 AFRICAN STUDIES REVIEW 

that the outspoken African-oriented, Catholic-published Moto (Mambo 
Press, Gwelo) had undergone severe harassment from the authorities 
since late 196>9.> a"t least a year and a half after "repeal" of the 
Censorship of Publications Order. Its ordeal, ostensibly related to 
printing a "subversive" cartoon (opposing the proposed new Constitution) 
and involving first the trial and then deportation of Fr. Michael 
Traber, the Swiss-born managing editor, and later expulsion of another 
European staffer, Anthony F. Schmitz, together with massive confiscation 
of Mambo Press publications, has been fully detailed in the paper itself 
as well as in IPI Report, organ of the International Press Institute, 
Zuerich, and the London Times (see l6 February 1970, P- 5; 20 February, 
p. 8; 10 March, p. 7). Graphic, readily accessible evidence of the 
Moto-suppression campaign appears in a photo-complement to my own 
"African Magazines for American Libraries," Library Journal, Vol. XCV, 
No. 7 (April 1, 1970), p. 1292: a reproduced front page from the gutsy 
monthly tabloid featuring material on the Traber trial and seizure of 
"Bishops' Pastoral Letters," and so on. 

Regarding their prize example of Centrepoint, the Centre Party 
vehicle, just how "anti-government" it is may be gleaned—in the words 
of Anthony McAdam, writing in Race Today ("Limits of Dissent in 
Rhodesia," May 1971, p. 152)—from the contribution of an African 
Centre Party MP to a 1970 issue in which he assailed the "[Smith] re­
gime's policy of racial segregation" on the chillingly militant grounds 
that it "did not have the decency to treat Africans equally with 
Europeans by conscripting them into the army to fight the 'terrorists' 
on the Zambezi"; If Gann and Duignan regard that sort of grovelling 
Uncle-Tomism as genuinely threatening to the Salisbury Herren, they 
qualify as far less astute than the super-sensitive, rightly paranoid 
Rhodesian oligarchs themselves. Incidentally, McAdam, a former lecturer 
in political science at the University College of Rhodesia, grants that 
statutory government censorship—as Gann and Duignan correctly, if not 
also exuberantly, note—ended in 1968. He comments, however, that now 
the press has "'the right' to censor itself, which it does with a 
vigour and conscientiousness that makes formal government censorship 
superfluous" (p. 152). The eminent Hoover authorities must surely 
admit that the same end—repression of dissent--can be achieved by 
many means. It is not always necessary to ban a paper outright or 
delete offensive columns on a printed page. To deport an editor, 
"detain" a writer (for example, Judy Todd, a frequent Guardian con­
tributor), monitor mail (it happened to Fr. Traber), and send police 
on "visits" to publishing houses—all these are equally efficient, 
albeit not purely classic, methods of censorship. 

"Perhaps Prof. Wylie might do some more checking," Gann and 
Duignan acidly suggest. Excellent advice, gentlemen, but more appro­
priately directed to yourselves than the Professor. Your most recent 
effort—seemingly confined to "checking" Rhodesian Government "Notices" 
instead of Rhodesian Government practices—does not indicate that you 
"tried" very assiduously. Or maybe' the Hoover Institutions's files 

https://doi.org/10.2307/523557 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/523557


BRIEF COMMUNICATIONS 167 

aren't the most propitious place to look. 

Sanford Berman 
Librarian 

Makerere Institute of Social Research 
Kampala, Uganda 

Readers of the African Studies Review will be 
interested to know that James S. Coleman's 
Nigeria: Background to Nationalism has been 
reissued in the University of California 
Library reprint series (March 1972). 

https://doi.org/10.2307/523557 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/523557


Frank Cass 
New and forthcoming books 

US Sales: Frank Cass & Co Ltd, International Scholarly Book Services Inc, 
PO Box 4347 Portland, Oregon 97208 

Editorial and other correspondence Frank Cass & Co Ltd, 
67 Great Russell Street, London WC1 3BT England 

The Struggle for Secession 1966-1970 Ntieyong U. Akpan 
A personal account of The Nigerian Civil War Original Publication 220p $11.50 

China and Africa in the Middle Ages Teobaldo Filesi 
First English translation by David L. Morison 150p $8.50 

The Economic Revolution of British West Africa (1926) Allan McPhee 
With a new introduction by A. G. Hopkins 2nd edition 322p $11.50 

A History of the Colony of Sierra Leone (1903) Major J. J. Crooks 
New impression 375p ca $17.50 

The Sudan under Wingate 1899-1916 Gabriel Warburg 
Original Publication 245p $10.00 

Politics and Society In Old Calabar 1841-1906 Kannan K. Nair 
Original Publication 328p ca $11.50 

Native Labour in South Africa (1942) Sheila Van der Morst 
New impression 340p $11.50 

Language and History in Africa David Dalby, Ed. 
Original Publication 245p $10.00 

The Truth about the West African Land Question (1913) J. E. Casely Hayford 
With a new introduction by E. U. Essien-Udom 2nd edition 208p $11.00 

Uncle Tom's Story of his Life (1877) Josiah Menson 
With a new introduction by C. Duncan Rice 2nd edition 236p $9.50 

Anti-Slavery Recollections (1854) Sir George Stephen 
With a new introduction by Howard Temperley 2nd edition 258p $13.00 

The History of Education in Ghana C. K. Graham 
Original Publication 232p $11.00 

The Zimbabwe Culture (1931) Gertrude Caton Thompson 
With a new introduction by the author 2nd edition 299p $26.00 

Mediaeval Rhodesia (1906) David Randall-Maclver 
With a new introductory note by Brian Fagan 2nd edition 106p $14.50 

Bibliography of Nigeria N.O. Ita 
Original Publication 273p $32.50 

International Firms and Labour in Kenya 1945-1970 Alice H. Amsden 
Original Publication 208p $11.00 

Missionary to Tanganyika 1877-1888 James B. Wolf, Editor 
The Writings of Edward Coode Hore, Master Mariner 200p $9.50. Original Publication 

Benjamin Anderson's Journeys to Musardu Benjamin Anderson (1870, 1912) 
With a new introduction by Humphrey Fisher New edition 162p $10.00 

Contractual Obligations in Ghana and Nigeria U.U. Uche 
Original Publication 300p $16.50 

Please write for our 1972 African and Caribbean Studies catalog containing details of 
approximately 600 books 

https://doi.org/10.2307/523557 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/523557



