
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 14 | Issue 20 | Number 2 | Article ID 4969 | Oct 15, 2016

1

False Dawn: The Decline of Watchdog Journalism in Japan

David McNeill

Shukan Bunshun is one answer to the charge
that  aggressive,  confrontational  journalism
does not exist in Japan. For over a year, the
nation’s biggest-selling weekly magazine (about
420,000 audited copies) has scored a string of
scoops. In January 2016, it harpooned economy
minister  Amari  Akira  over  bribery  claims,
forcing  him to  quit.  The  following  month,  it
exposed  an  extramarital  affair  by  Miyazaki
Kensuke ,  a  po l i t i c ian  who  had  been
campaigning  for  maternity  leave  during  his
wife’s pregnancy. The same month it revealed
illegal  betting  by  Kasahara  Shoki,  a  former
pitcher with the Yomiuri Giants baseball team.

Shukan  Bunshun,  “‘I  gave  Minister
Amari  a  12-million-yen  bribe’”

The magazine’s editor-in-chief Shintani Manabu
came to the Foreign Correspondents’ Club of
Japan in May 2016 to reveal his magic formula,
which was disarmingly simple. “The reason why
we get scoops is that we go after them,” he
said. That drive, he implied, is rare among his
contemporaries.  “I  proposed  to  a  television
co l l eague  do ing  some  re search  on
(communications minister) Takaichi Sanae, he
said. Takaichi had sparked a furor in February
by  “reminding”  TV  companies  that  flouting

rules on political impartiality could result in the
withdrawal of their broadcasting licenses. The
TV companies declined, said Shintani: “So we
did it ourselves and titled the piece: ‘Why we
hate Minister Takaichi.’”

The role of journalism as guardian of the public
interest against abuses of power has long been
seen  as  perhaps  its  key  function  in  liberal
democracies.  According  to  this  view,  an
independent  media  should  facilitate  pluralist
debate and the free flow of information about
the  political  and  economic  interests  that
dominate  our  lives.  A  conflicting view –  one
preva l en t  i n  war t ime  J apan  and  i n
contemporary China – is that the media should
primarily be an instrument of state power. The
reality in many developed capitalist economies
is  that  the  media’s  role  is  circumscribed  by
monopolies, political and commercial pressure
and  other  formal  and  informal  restrictions.
Japan’s media, which was reformed after World
War  II  to  bring  it  closer  to  the  “watchdog”
model, is no exception. Critics have long noted
another distinctive layer of formalized control
over  the  free  distribution  of  information  in
Japan: press clubs.

The Press Club System

Japan’s  century-old  press  club  system
underwent  what  appeared  to  be  dramatic
change,  however,  in  2009-10.  The  new
government of the Democratic Party of Japan
(DPJ),  which  had  declared  its  intention  to
challenge  Japan’s  powerful  bureaucratic
apparatus,  began  to  allow  journalists  from
magazines,  cyberspace,  foreign  media
companies  and  freelancers  to  attend  regular
press  conferences.  All  of  those categories  of

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

2

reporters had been previously banned from full
participation  at  official  press  events,  which
have  for  decades  been  dominated  by  an
umbilical  relationship  between  lawmakers,
bureaucrats  and  Japan’s  largest  TV  and
newspaper outlets. The DPJ move was widely
expected to strengthen the watchdog function
of  the  media  and  push  Japan’s  political
institutions  toward  reform.

The  shift  was  welcomed  by,  among  others,
media  watchdog  Reporters  Sans  Frontières
(RSF), which hoisted Japan to No.11 in its 2010
global index of press freedom, a long way from
its  dismal  ranking  of  No.51  four  years
previously,  when  RSF  noted  an  “extremely
alarming” erosion of media liberties. As I write,
Japan is in 72nd  place1  (out of 180 countries)
and  quickly  retreating  from that  turn-of-the-
decade high point. Reporting on the Fukushima
nuclear  crisis  and  the  return  of  the  Liberal
Democratic  Party  (LDP)  in  2012  has  helped
weaken open media enquiry. An association of
freelance  journalists  posing  a  de-facto
challenge to the press club system has largely
failed to make an impact on the major media.
Above all, the press clubs themselves continue
to  dominate  newsgathering,  with  potentially
profound implications for media freedom.

Graph of Reporters Sans Frontières
ranking, 2002–2015, Mainichi Shinbun,

12 February 2016

Japan’s mass media is sophisticated and lively.
The  country  is  home  to  a  powerful  public
service  broadcaster,  the  ad-free,  quasi-
governmental  Nippon  Hōsō  Kyōkai  (Japan
Broadcasting Corp: NHK), and the world’s most
widely  read  newspapers,  led  by  the  Yomiuri
Shimbun,  which  has  a  total  combined  print
circulation of about 9.5 million – many times
t h a t  o f  t h e  v e n e r a b l e  N e w  Y o r k
Times.2Japanese  publications  include  a  mass-
selling  communist  and  religious  daily
newspaper,  millions  of  manga  comics  every
year, some dealing with highbrow topics such
as economic models, history and even Marxism;
and boasting a readership in the hundreds of
thousands for both scandalous tabloid weeklies,
such  as  Shukan  Bunshun,  and  monthly
magazines.3  Japan  has  one  of  the  world’s
highest  (80  percent)  internet  diffusion  rates,
and  (since  2012)  full  nationwide  digital
broadcasts.4 Unlike in many Asian countries, all
forms  of  freedom  of  expression  are  legally
protected,  thanks  to  the  1946  Constitution.
Article  21  specifically  notes:  “No  censorship
shall be maintained.”

Yet that diversity and openness is  deceptive.
The  news  media  in  Japan  is  shackled  by
institutional  constraints:  a  widely  criticized
system  of  information  distribution  that
encourages journalists to collude with official
sources,  discourages  independent  lines  of
enquiry  and  institutionalizes  self-censorship.
Mainstream  reporters  shun  critical  stories
about  Japan’s  imperial  family,  war  crimes,
corporate  wrongdoing,  the  death  penalty,
religion and other issues, striving to achieve a
bland consensus that only rarely troubles the
nation’s political and economic elite.

It hardly needs to be stated at the outset that
this does not imply uncritical support for any
idealized watchdog media outside Japan -  as
Laurie  Anne  Freeman  notes,  such  a  system
does not exist.5 Whatever its problems, Japan’s
contemporary media has made strides from the
prewar  and  wartime  period  when  it  largely

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

3

became a tool  of  the authoritarian,  militarist
state.6  After  1945,  overt  ideological  control
over the mass media was relaxed. The Allied
occupation (1945 – 52) initially saw the media
as a conduit for its policies of breaking with the
imperial  wartime regime and liberalizing and
revitalizing  the  capitalist  state.7  When  the
occupation ended, newspapers and television,
responding  to  popular  support  from  below,
arguably played an independent role in some of
the key national debates of the postwar era.

The Prewar and Postwar Systems

Shoriki Matsutaro

Nevertheless,  there is much overlap between
the  prewar  and  postwar  media.  As  Susan  J.
Pharr  notes:  “Most  of  Japan’s  key  media
institutions of the 1990s were…fully in place in
the  period  of  military  ascendency  and  strict
censorship from the 1930s through the end of
World War II.”8 The Allied reformers, initially

strongly  influenced  by  liberal  New  Dealers,
veered  away  from  radical  reform  of  media
inst i tut ions  and  preserved  and  even
strengthened  the  prewar  structures.  Purged
newspaper  managers  and  editors,  led  by
Shoriki  Matsutaro,  president  of  the  Yomiuri
Shimbun,  were  allowed  to  resume  their  old
positions.  Hierarchical  controls  over  editorial
policy were encouraged to combat the growing
problem  of  left-wing  militancy.  “Continuity,
rather than discontinuity, became the dominant
theme” of  postwar media history,”  concludes
Hanada Tatsuro,  a  media  scholar  at  Waseda
University.9

Although a legacy of the prewar period, press
clubs have become even more important since
1945. Essentially newsgathering organizations
attached  to  the  nation’s  top  government,
bureaucratic  and corporate bodies,  the clubs
were  established in  the  1890s  by  journalists
seeking to strengthen their collective position
by  demanding  access  to  official  information.
During the  war,  they  became part  of  a  top-
down system dedicated to disseminating official
views. For most of the postwar era, they have
been closed shops, banned to all but journalists
working  for  Japan’s  top  media.  Freelancers,
tabloid  and magazine  journalists  and foreign
reporters were excluded for decades and have
only recently started to gain entry.

The Japanese Newspaper Publisher & Editors
Association, the main industry to benefit from
them, defends the clubs, commending them for
their  accuracy  and  calling  them  “voluntary
institution[s]” of journalists “banding together”
to “work in pursuit of freedom of speech and
freedom of the press.”10 In reality, critics say,
they  are  elite  news  management  systems,
channeling  information  directly  from  what
Herman  and  Chomsky  (1989)  cal l  the
“bureaucracies of the powerful” to the public,
locking Japan’s most influential journalists into
a  symbiotic  relationship  with  their  sources.11

Journalists  are  little  more  than  well-paid
mouthpieces, in this view, “co-conspirators in

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

4

the  cartelization  of  the  news,”  according  to
Freeman.  One  of  their  best  known  critics
famously  inverts  the  declared  aim  of  press
clubs:  Although  apparently  designed  to
facilitate  the  dissemination  of  information  to
the Japanese public, says Karel Van Wolferen,
the  press  club  system  “in  fact  is  the  most
serious barrier to this dissemination.”12

In  late  September  2009,  however,  all  this
seemed  up  for  grabs.  Reporters  in  Japan
enjoyed that rarest of events: a genuinely open
encounter  with  a  government  official.  Okada
Katsuya,  foreign  minister  with  the  newly
elected  Democratic  Party  of  Japan  (DPJ),
announced  at  his  first  press  conference  in
office that  all  present,  including members of
the  Foreign  Correspondents’  Club  of  Japan
(FCCJ), Japanese freelancers, magazine writers
and Internet scribes would be allowed to ask
unscripted  questions.13  Okada  then  answered
everyone,  running  over  the  allotted  time  by
about 30 minutes - at one point preventing a
foreign office official from calling time.

The  Okada  event  was  exceptional  because
Japanese  cabinet  ministers  are  normally
shielded  from  journalists  behind  thick
ramparts.  The  first  line  of  defense  is  the
bureaucrats  who  coax,  nudge  and  steer
journalists into preferred topics and away from
political  landmines.  The  second,  most
controversially, are the journalists themselves.
As press club members, reporters for the elite
media operate in isolation, with their own set of
codified  rules  and  practices.14  In  return  for
exclusive  access  to  information  and  sources,
the journalists pull their punches, discouraging
what  might  otherwise be a  more adversarial
relationship.

The Position of Foreign Journalists

Most foreign correspondents collide with this
system  at  some  point.  In  2002,  when  then
Prime  Minister  Koizumi  Junichiro  made  his
historic visit  to North Korea,  not one Tokyo-

based reporter  from the 15 European Union
member  nations  was  allowed  to  accompany
him.  During  the  investigation  into  the  2000
murder  of  British  hostess  Lucie  Blackman,
foreign reporters were barred from police press
conferences.15  Both incidents were cited in a
landmark  European  Commission  report  in
2002, which criticized the press club system for
impeding reporting “of  events  of  widespread
international interest and significance.”16

PM Koizumi Junichiro meeting Kim Jong-
il, September 2002

Years of pressure by the Foreign Press in Japan
(FPIJ),  the  main  conduit  for  information
between official Japan and the foreign media,
resulted in the production of  a letter by the
Ministry of Foreign Affairs (MOFA) in 2002, in
principle  essentially  guaranteeing  foreign
reporters the same rights to ask questions as
Japanese journalists.  Though little  noticed at
the time, the letter was an important marker in
the fight for better access. “When enforced, it
neutralized  the  press  club  system,”  says
Richard  Lloyd  Parry,  then  head  of  the  FPIJ.17

Japan’s  government  is  hardly  alone  in  stage
managing meetings with the media, or in giving
favored  journalists  proprietary  access  to
information and sources.18 One need only view
the clubby,  mannered affairs  run by  the  US
White  House  for  evidence.  Elite  sources  are
favored, to one degree or another, across the

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

5

world. Japan’s press clubs are very effective,
however, in systematically co-opting journalists
into a shared worldview with their sources, and
blocking access to “outsiders” who might prove
disruptive. Day in, day out, Japanese reporters
share  a  symbiotic  relationship  with  elite
bureaucrats  and  politicians.  Questions  are
often  shared  between  competing  media  and
even with journalistic sources in a pattern that
clearly works against the public interest. Two
examples should illustrate this point.

The Press and the Imperial Household

In  2007,  Crown  Prince  Naruhito  was  set  to
embark  on  a  trip  to  Mongolia.  Following
protocol, the Imperial Household Agency (IHA)
i n v i t e d  a  s m a l l  n u m b e r  o f  f o r e i g n
correspondents to a pre-trip press conference.
For the IHA, such conferences are a way of
publicizing imperial foreign tours but they also
involve an element of risk. So the agency insists
on running events so controlled and scripted,
with  questions  submitted  –  and  sometimes
refused – weeks in advance – they are of little
interest  to  the  foreign  press  except  as  an
opportunity  to  see  members  of  possibly  the
world’s oldest hereditary monarchy up close.

Prince  Naruhito  himself,  however,  had
managed to  crack the stultifying embrace of
the IHA in 2004 when he told reporters that the
career  and  personality  of  his  wife,  Princess
Masako, had been “denied”. Her mental health
and the couple’s relationship with the Imperial
House  had  since  been  the  subject  of  some
speculation. The IHA’s screening ensured that
we were discouraged from asking about these
topics,  or  why  the  prince  would  again  be
traveling without his wife on an official foreign
engagement. But unusually for an event often
timed down to  the  last  minute,  the  scripted
questions ran out before the end of the press
conference and an IHA official asked if there
was another.

For a journalist this was a unique opportunity
to get under the rampart of the IHT defenses

and ask a direct question to a member of the
imperial  family,  so  I  immediately  put  up my
hand. I wanted to hear more about the health
of Princess Masako. The IHA official  ignored
me. The seconds ticked by and another foreign
reporter, Eric Talmadge of the AP news agency,
also  raised  his  hand.  The  official  looked
uncomfortable  and glanced pleadingly  at  the
row of Japanese reporters sitting opposite him,
heads down. Finally, after the longest time one
obligingly if very reluctantly put her hand up.
“Ok, shall we have ladies first?” said the official
rhetorically.

What was instructive about this incident was
that  the  reporter  had  not  seen  me  as  a
professional colleague in our collective struggle
to get more information from the IHA in the
interests  of  the  general  public.Instead,  she
considered  it  necessary  to  rescue  the  IHT
official from possible embarrassment and save
him  from  the  troublesome  interloper.  Of
course, foreign reporters are less sensitive to
the  institutional  taboos  surrounding  Japan’s
imperial household; all the more reason – and
in  everyone’s  interest  -  why  they  should  be
encouraged to ask probing questions.

The Press and the Death Penalty

During a rare media tour of Japan’s secretive
gallows in 2009, the same strategy of blocking
“outsiders” was evident.  The Justice Ministry
had reluctantly allowed the tour, possibly under
pressure  from  abolitionist  Justice  Minister
Chiba  Keiko,  who  was  apparently  trying  to
trigger  debate  on  the  death  penalty.  Many
Japanese freelance reporters applied. As then
chairman of the FPIJ, I lobbied unsuccessfully
on behalf of our membership. Meanwhile, elite
journalists in the Justice Ministry Press Club
were being briefed to prepare for the morning
of Aug. 27, and to keep the date secret.

Sanitized  pictures,  without  the  all-important
hangman’s  noose,  subsequently  ran  on  NHK
and a  handful  of  other  media  outlets,  along
with  anodyne  reports  by  trusted  journalists.

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

6

Not  surprisingly,  the  death  penalty  debate
never  materialized.  Support  for  hanging  in
Japan remains  at  a  record  high.19  The  press
club journalists will undoubtedly say they got
the best possible information to the public. But
it is possible to characterize this episode in a
very  di f ferent  way:  e l i te  journal ists
collaborating with elite bureaucrats to stage-
m a n a g e  a  d i f f i c u l t  s t o r y  a b o u t  a n
uncomfortably  controversial  issue.

The Press,  the Journalist  Cartel  and the
DPJ

In both these cases – and countless others -
journalists  who  are  members  of  these  clubs
aligned  themselves  with  the  people  whose
statements they’re supposed to be reporting so
that  instead  of  a  contentious  relationship
between the press and official sources, you get
someth ing  tha t  i s  more  c lubby  and
collaborative; a cartel of rich media groups that
“rewards  self-censorship,  fosters  uniformity
and  stifles  competition,”  concludes  Jonathan
Watts,  former  Tokyo  bureau  chief  of  The
Guardian newspaper.20

The DPJ’s ascent to power seemed to signal a
break with this cartel. The pledge of more open
access to the media was led by Prime Minister
Hatoyama  Yukio,  who  said  he  would  scrap
brief, informal prime ministerial meetings with
a limited number of select reporters and make
press  conferences  “open to  everyone.”21  This
was  partly  self-interest  since  the  DPJ  felt
Japan’s closed media system favored its Liberal
Democratic Party rivals.

Hatoyama also  revealed  an  open  secret:  the
existence of a slush fund in the Kantei that for
years  had  reportedly  been  used  to  curry
political favor among journalists and television
commentators.22  The  Economist  noted  the
“extraordinary  silence”  from most  of  Japan’s
mass  media  on  Hatoyama’s  revelation;  more
evidence,  said  the  weekly,  of  the  media’s
“central  role in Japan's longstanding political

dysfunction.”

It’s important not to undervalue the efforts of
Hatoyama, Okada, and Kamei Shizuka, minister
in charge of banking and postal services (who
had to hold separate meetings with reporters
after  members of  the press clubs refused to
share  access  with  other  journalists).  After  a
fight, reporters for foreign wire services such
as  Bloomberg,  Dow Jones  and  Reuters  have
been allowed basic  access to Diet  and other
power centers. Freelancers have wider access.
“But the system itself has stayed intact,” says
Jimbo  Tetsuo,  a  veteran  freelance  journalist.
Moreover, since 2011, it has retrenched.

Rolling Back Media Freedoms

The  LDP’s  return  to  power  in  late  2012  (in
coalition  with  Komeito)  has  seen  a  striking
reversal in media openness. LDP officials have
used  a  range  of  informal  methods  to  limit
exposure to  reporters  outside the press club
system.  Freelancers  are  discouraged  from
using  media  facilities  and  not  notified  by
government  handlers  of  upcoming  press
events;23  senior  officials  seek out  established
reporters  and  avoid  or  shun  others;  media
meetings  with  the prime minister  have been
shortened.  Prime  Minister  Abe’s  press
conferences begin with “extraordinarily long”
opening statements,  often occupying half  the
allotted  time,  followed  by  pre-submitted
questions  from  handpicked  journalists.24

“I’ve  attended  every  single  press  conference
held by Prime Minister Abe and I’ve never had
an opportunity to ask a question,” says Jimbo.
Even mild critics of the coalition, such as the
Asahi group have been sidelined. All of this has
helped  Abe  avoid  scrutiny,  concludes  Jimbo.
“The only place he faces harsh questions is in
the  Diet,  and  only  part  of  that  is  on  TV.”25

Perhaps more worrying, the journalists affected
by  these  rules  have  not  challenged  them.
“Members of the Prime Minister’s Office Kisha
Club have never taken any collective action on

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

7

this  issue,  while  other  Internet  and  foreign
media who sit in the press conference, but do
not have club membership, can do very little
about it,” says Okumura Nobuyuki, a Professor
at Musashi University of Tokyo and a former
news reporter and producer at TV Asahi.

Occasionally,  a  shaft  of  light  peeks  though.
During a press conference by Abe at the United
Nations in New York on September 29, 2015,
for  example,  journalists  submitted  advance
questions and the prime minister read from a
teleprompter. A reporter for the Reuters news
agency,  “unaffected  by  the  professional
strictures that keep his Japanese counterparts
in line,” broke press club protocol, however, by
asking  the  prime  minister  an  unscripted
question on whether Japan intended to accept
more refugees from Europe.26 Forced to speak
off the cuff, Abe gave a confusing answer that
suggested he had not seriously considered the
refugee  issue.  His  reply  was  reported
extensively  around  the  world,  but  mostly
ignored  by  the  big  media  in  Japan.27

In another incident, Eriko Yamatani, Chairman
of  the  National  Public  Safety  Commission  &
State Minister in Charge of Abduction Issues,
gave  a  press  conference  at  the  Foreign
Correspondents’  Club of Japan on September
25,  2014.  Briefed  to  discuss  the  abduction
issue, Yamatani found herself instead facing a
string of questions about her alleged links to a
far-r ight  pressure  group.  Again,  the
controversy  was  mostly  ignored  by  the
Japanese mainstream media,  though reported
in  some  of  the  weekly  press.  Afterwards,
government  ministers  drastically  cut  their
attendance  at  FCCJ  press  conferences.28

The failed attempt to reform the press club
system

The  failed  attempt  to  reform the  press  club
system is cited as a reason for Japan’s declining
media-freedom  rankings.  The  latest  (2016)
Freedom House rankings put Japan 44th in the

world;  as  mentioned  above,  RSF  recently
ranked Japan at 72 out of 180 countries, (that
ranking  was  widely  criticized  as  too  harsh).
Japan is one of four countries that fell out of
the  “full  democracy”  category  (along  with
South Korea,  Costa  Rica  and France)  in  the
latest  Democracy  Index,  published  by  The
Economist.  A  withering  report  by  UN
Rapporteur David Kaye in April 2016 warned of
“serious threats”  to  the independence of  the
media.  “A significant  number of  journalists  I
met feel intense pressure from the government,
abetted  by  management,  to  conform  their
reporting  to  official  policy  preferences,”  he
said. “Many claimed to have been sidelined or
silenced  following  indirect  pressure  from
leading  politicians.”

That  verdict  might  have  triggered  a  robust
official response; a pledge, perhaps, to launch
an  enquiry  into  the  health  of  the  nation’s
Fourth  Estate.  Instead,  Foreign  Minister
Kishida  Fumio  blamed  the  messenger.  “The
Japanese  government’s  explanation  was  not
sufficiently  reflected”  in  Kaye’s  report,  he
lamented. One way to rectify this might have
been  for  communications  minister  Takaichi
Sanae  to  have  met  Kaye,  but  she  was
apparently  “too  busy”  in  the  national  Diet.
Kaye’s  press  conference,  though  given
widespread  coverage  in  the  liberal  media  in
Japan (notably TBS, TV Asahi, and the Tokyo
Shimbun) was all but ignored by the country’s
most  powerful  broadcaster,  NHK,  and  its
leading  newspaper,  the  Yomiuri  Shimbun  -
somewhat proving his point.

Recent controversies

This follows a pattern evident throughout many
recent controversies, including the Fukushima
nuclear crisis. That crisis triggered a string of
demonstrations  throughout  the  summer  of
2011,  climaxing  with  an  estimated  60,000
people in Tokyo’s Meiji Park on 19 September.
One  study  found  that  16  demonstrations
received a total of 686 words in the Yomiuri

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

8

Shimbun.29 NHK could more often than not be
bothered to send a camera to Yoyogi Park, a
stone’s  throw  away,  to  interview  protestors
there.

Demonstration in Meiji Park, Tokyo, 19
September 2011

A series of large anti-nuclear demonstrations in
front of the National Diet building beginning on
29 March 2012 were also initially ignored by
the  mainstream  Japanese  media.  Organizers
relied  on  online  social  media  and  word  of
mouth to spread the word. A crowd estimated
by organizers at 170,000 people rallied outside
the prime minister’s  official  residence on 29
June 2012, probably the largest demonstration
in  Tokyo  since  the  Vietnam  War  era.  The
figures were of course disputed by the police,
and by many of the journalists who were there.
There was, however, one conspicuous absence.
The  Yomiuri  didn’t  mention  any  figures,
because  it  didn’t  cover  it.

Fukushima and its aftermath were widely cited
as  key  events  in  Japan’s  declining  media
freedom.  Hanada  of  Waseda  University  says
Japanese  journalism  effectively  surrendered
(haiboku) in Fukushima.30 To cite some of the
more serious problems,  television pictures of
the explosion of the plant’s reactor one building
were  delayed  for  over  an  hour  whi le
broadcasters determined what to do with them.

During the week after the Fukushima accident
it  seemed  to  many  that  the  most  accurate
information  was  coming  from outside  Japan,
particularly from Washington. Japanese experts
connected  to  the  nuclear  industry  filled  the
airwaves with false assurances about the safety
of  the  Daiichi  plant.  Critics  were  effectively
banned. Public service broadcaster NHK relied
on openly pronuclear experts to explain what
was  happening.31  According  to  one  careful
study,  there  was  just  a  single  notable
appearance on TV by an academic critical of
nuclear  power.3 2  Fujita  Yuko,  a  former
professor  of  physics  at  Keio  University,
speculated on Fuji TV on the evening of March
11, 2011 that the Daiichi reactors were in a
“state of meltdown.” He was never asked back.

Dump of contaminated soil, Fukushima

Journalists  covering  the  crisis  via  the  press
clubs quickly  settled on the explanation that
“partial”  fuel  melt  was  suspected,  a  line
maintained for two months until operator Tokyo
Electric  Power  Co.  confirmed  the  triple
disaster. When it was reported in the foreign
media  that  information  on  the  diffusion  of
radiation had been withheld, local newspapers
took weeks to follow up.33 In Fukushima itself,
elite Japanese journalists evacuated en masse
from  Minami-soma  city  and  from  the  wider
threat of radiation fallout on March 12, even as

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

9

their  companies  were  publicly  reassuring
millions  of  Japanese  that  the  area  was  safe.
They returned some forty  days later.34  When
questioned  afterward,  the  journalists  said  it
was “unsafe” in the zone, which is true, but
does not  explain why they did not  use their
considerable  resources  to  protect  themselves
while reporting from the site, or why they did
not  try  to  out-scoop their  rivals.35  Suganuma
Kengo,  chief  editor  of  Tokyo  Shimbun,
compared  Fukushima  reporting  to  Japan’s
wartime-era,  when  military  dispatches
(daihonei happyo) lying about the doomed war
effort  were  carried  word-for-word  in  the
national  media.36  “Throughout  the  war,
newspapers reported exactly  what they were
told and that’s why the war went the way it
did,” he says.

The presence of the Tokyo Shimbun (which has
marginally  increased  circulation  since  2011),
the Asahi, Mainichi as well as the rambunctious
tabloids  and  weeklies  suggests  that  critical
journalism is still alive and kicking in Japan –
with important qualifications. Tokyo Shimbun is
a  regional  newspaper  with  a  morning
circulation of roughly 500,000, a fraction of the
Yomiuri,  the Asahi’s 7.2 million, and about a
third  of  the  Sankei  Shimbun,  the  national
newspaper on the other end of Japan’s political
spectrum. The weeklies, barred from access to
the press clubs, love to poke a stick in the eye
of the powerful but they are just as likely to
wield the stick against others. It was Bunshun
that  led  the  witch-hunt  against  Uemura
Takashi, the embattled Asahi journalist blamed
by the right for starting the ‘comfort women’
controversy three decades ago. Shintani admits
he pulls his punches on the imperial household,
partly out of fear of sparking violent retaliation
from the far right of the kind that led to the
unsolved 1987 murder of Tomohiro Kojiri,  an
Asahi  journalist  and  colleague  of  Uemura’s.
“But  it’s  also  about  the  reaction  of  our
readers,”  Shintani  said.  “We are  a  Japanese
magazine  and  we  love  our  country,  so  we
wouldn’t want to do anything that breaks the

bond  of  trust  we  have  established  with  our
readers.”37

The Asahi and the politics of retraction

As  for  the  Asahi,  Japan’s  flagship  liberal
newspaper,  has  also  taken  a  beating  over
Fukushima. Among Japan’s daily newspapers,
the Asahi (and Tokyo Shimbun) have been the
most  persistent  post-Fukushima  critics  of
TEPCO and the nuclear industry. The Asahi’s
critical coverage arguably climaxed on May 20,
2014, when it published a story based on the
leaked  testimony  of  Yoshida  Masao,  the
manager of the Daiichi plant during the 2011
meltdown.  The  scoop,  (所長命令に違反),
claimed that 650 panicked onsite workers had
disobeyed orders and fled during the crisis.

The Asahi’s claim, challenging the view of the
workers  as  heroes  who  risked  their  lives  to
save the plant, was strongly contested by the
industry,  the  government,  and  Asahi  rivals,
particularly  the  right-wing  Sankei,  which
blamed the confusion at  the plant  on March
15-16, 2011 on miscommunication. Finally, on
September  11,  2014,  Kimura  Tadakazu,  the
Asahi’s president announced the retraction of
the  article,  the  dismissal  of  the  paper’s
executive  editor  Sugiura  Nobuyuki  and
punishments  of  several  other  editors.  The
highly damaging announcement pleased Asahi
critics  and  stunned  journalists  at  the
newspaper who say they were kept in the dark
beforehand.38

Lawyers, journalists and academics expressed
puzzlement at  Kimura’s  retraction.  While the
factual details of the Yoshida testimony were
open to interpretation, there was little doubt
that  despairing  onsite  plant  workers  had
abandoned their duties during the worst of the
crisis.39  “The  content  of  the  article  and  the
headline were correct,” insisted Kaido Yuichi, a
lawyer  and  opponent  of  nuclear  power  who
blamed the retraction on political  pressure.40

An  independent  press  monitor  might  have

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

10

cleared up the controversy but the Asahi relied
on  its  in-house  Press  and  Human  Rights
Committee  to  probe the  story  and discipline
those  behind it.  “In  Japan,  there  is  no  such
press  council  or  professional  organization  in
place to support journalists such as there would
be in the US, for example,” lamented journalist
Kamata  Satoshi  of  the  newspaper’s  conduct.
“The  press  club  system  is  completely
obstructing the development of professionalism
within Japanese journalism.”41

Poster of Asahi front page labelled
“historical records on comfort women
distorted by Asahi,” presented by MP

Nakayama Nariaki in Diet, March 2013

The Asahi’s mea culpa followed another even
more damaging retraction a month earlier over
a series of articles in the 1990s on so-called
“comfort women” - Asian women herded into
wartime  Japanese  military  brothels.  Yoshida
Seiji, the source for some of these stories had
long  been  discredited  and  the  Asahi’s
retraction was years overdue. Yet, the reaction
on the political right was not only to question
the newspaper’s entire reporting reputation but
to  blame  it  for  damaging  Japan’s  reputation
abroad and poisoning ties with its neighbors.

In  the  right’s  narrative,  the  Asahi  articles
tr iggered  the  1993  Kono  Statement,
acknowledging the army’s role in forcing the
women into sexual slavery. In 2007 U.S. House

Resolution 121 called on Japan’s government to
"formally  acknowledge and apologize  for  the
comfort women episode.” In fact, the Yoshida
memoir and Asahi’s reporting of it had nothing
to do with Resolution 121 – according to the
group  of  experts  who  helped  write  it.  The
scholars were moved to make this clear when
the  liberal  Mainichi  newspaper  reported
exactly  the opposite  after  interviewing them.
“All of us were astonished,” they recalled.42

The  Yoshida  controversy  embroiled  foreign
reporters too. Several of us were approached
by  Japanese  news  organizations  asking  the
same question: Wasn’t the Asahi coverage of
the  comfort  issue  a  major  influence  on
reporting by foreign coverage? The answer was
no. Yoshida Seiji was before our time. Over the
last  decade,  however,  we  have  interviewed
many  comfort  women  first  hand,  in  South
Korea and elsewhere.43  These points, and the
rebuttals by the scholars who wrote Resolution
121, appear to have no impact on the right’s
narrative in Japan. Journalists who continued to
write  critically  on  the  comfort  women  issue
were subject to harassment and threats.

Carrot and Stick

The attacks on the Asahi appear to be part of a
broader assault against liberal journalism – in
the  domestic  and  foreign  media.  The
government has sent diplomats out across the
world  to  complain  to  history  professors  and
journalists.  In one incident,  officials with the
Ministry  of  Foreign  Affairs  attempted  to
clumsily steer foreign journalists away from a
Japanese academic critical of the government’s
stance  on  the  war.44  In  another,  Japanese
officials  accused  Germany’s  largest  business
newspaper, Frankfurter Allgemeine Zeitung, of
carrying  pro-Chinese  propaganda  against
Japan.45

This intolerance of criticism often manifested
itself  as  ham-handed  intervention  in  the
media’s  affairs.  During  campaigning  for  the

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

http://thomas.loc.gov/cgi-bin/bdquery/z?d110:H.Res121:
http://thomas.loc.gov/cgi-bin/bdquery/z?d110:H.Res121:
https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

11

December 2014 snap election, for example, the
LDP demanded “fair and neutral” reporting by
the domestic media, and effectively boycotted
Asia’s oldest foreign correspondents’ club, the
FCCJ in Tokyo. As I write, neither the foreign
nor defense minister have made an appearance
at the FCCJ since 2012; it took 19 months to
get  Chief  Cabinet  Secretary  Yoshihide  Suga,
who tried  (but  failed)  to  have  the  questions
scripted beforehand.46  It  need hardly be said
that  Japanese  politicians  are  under  no
obligation to prostrate themselves before the
foreign press, but such micromanaging hardly
indicates a confident administration.47

In March 2015, political commentator and well-
known Abe critic, Koga Shigeaki, abruptly quit
his  regular  slot  on  Asahi  TV’s  nightly  news
show,  Hodo  Station,  after  executives
apparently  succumbed  to  pressure  from  the
Abe  government  during  debates  on  the
contentious  security  bills.  Koga’s  silencing
highlighted  the  concerted  carrot-and-stick
campaign by the government to cow the media:
a  mix  of  sharp-elbowed  tactics  against  its
critics and the dedicated wining and dining of
media executives.48

It  seems  only  sensible  to  speculate  if  these
regular  meetings  between  media  bosses  and
Japan’s most senior politicians are related to
the disappearance from the airwaves in March
2016  of  Japan’s  most  outspoken  liberal
anchors: Furutachi Ichiro, the salty presenter
of  evening news show “Hodo Station”,  Kishii
Shigetada, who had a regular slot on rival TBS,
and Kuniya Hiroko, who helmed NHK’s flagship
investigative  program  “Close-up  Gendai”  for
two decades.

Producers connected to Furutachi’s show relate
months of pressure against his on-air criticism
of the Abe government.49 A climax of sorts came
after Koga’s on-air comments. Koga’s aim, he
insists,  was  to  rally  the  media  against
government  interference.  Instead,  the show’s
producer, TV Asahi, apologized and promised

tighter controls over guests.50

Kishii  used  his  nightly  spot  on  News  23  to
question  legislation  in  the  summer  of  2015
expanding the nation’s military role overseas.
His  on-air  fulminations  prompted a  group of
conservatives  to  take  out  newspaper
advertisements  accusing  him  of  violating
impartiality rules for broadcasters. In January
2016,  he  announced  he  was  stepping  down.
“Nobody said directly I was going because of
my comments – that’s not how it works,” says
Kishii.51 He blames a whispering campaign by
Suga,  who  may  also  have  been  behind  the
sacking of Kuniya. She had the temerity to ask
him, in a live interview, unscripted questions
on  the  possibility  that  the  new  security
legislation  might  mean  Japan  becoming
embroiled  in  other  country’s  wars.

It  is  in  its  suppression  of  NHK  that  the
government’s hostility to critical, independent
journalism is most vividly observed. Like British
Prime Minister  Margaret  Thatcher,  who  was
notoriously suspicious of the BBC’s supposedly
liberal bias, Abe has never trusted Japan’s most
powerful  broadcaster  and  has  entered  into
conflict with it in the past.52 NHK is vulnerable
to pressure because its \600-billion budget is
funded  from  l icense  fees,  subject  to
parliamentary approval. When Abe returned to
power, one of his government’s first moves was
to pack the company’s 12-member board with
four conservative allies led by Director-General
Momii  Katsuto.53  The  Abe  appointees  have
repeatedly  denied  editorial  interference  –  as
they must.54 But one of the outcomes of their
stewardship  has  been  to  pressure  media
workers  toward  greater  self-censorship.  The
clearest example of this is the creation of the
“Orange  book,”  an  in-house  stylebook  of
censorship  for  NHK’s  internat ional
broadcasting  arm  that  specifies  how  NHK
would  side  with  conservatives  in  the
government, in some cases even in ways that
are at odds with Japan’s official position.

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

12

Yasukuni  on  the  70th  anniversary  of
Japan's WWII surrender

For  example,  the  book  instructs  editors,
translators and journalists to avoid using the
expression ‘so-called comfort women’ and “in
principle” to avoid giving explanations of what
they  were:  “Do  not  use  ‘be  forced  to,’
‘brothels,’  ‘sex  slaves,’  ‘prostitution,’
‘prostitutes’  etc.”55  While careful  not to deny
the Nanjing Massacre, the book says the 1937
destruction  of  the  Chinese  capital  by  the
Imperial  Japanese Army must  be  referred to
only as “the Nanjing Incident”. “‘The Nanjing
Massacre’ is used only when directly quoting
remarks  made  by  important  people  overseas
etc., when the fact that it is a quotation must
be made clear.” In reference to Yasukuni, the
Shinto shrine that venerates Japan’s wartime
leaders  along  with  its  2.4  million  war  dead,
NHK  employees  must  avo id  Engl i sh
expressions such as “war-related shrine,” “war-

linked  shrine”  and  “war  shrine”.  This  tilt
toward making Japan’s  broadcaster  a  tool  of
government  propaganda  could  hardly  have
been a surprise since it was signaled by Momii
on  his  appointment. 5 6  “Avoidance  of
controversy, pandering to audiences, parochial
nationalism; these appear to be the three basic
tenets of NHK’s current operations,” concludes
media  scholar  Hayashi  Kaori.57  “They  are
diametrically opposed to the original spirit of
public  service  broadcasting  as  it  developed
after World War II.”

This  brief  survey  does  not  exhaust  official
attempts  to  roll  back  the  autonomy  of  the
media  in  Japan.  The  passage  of  the  State
Secrets Law in 2014 expands the bureaucratic
state’s  discretion  to  keep  information  under
wraps. Breaching secrets will be punishable by
up to 10 years in prison and up to a ¥10 million
fine. The law triggered protests from Human
Rights Watch, the International Federation of
Journalists,  the  Federation  of  Japanese
Newspapers  Unions,  the Japan Federation of
Bar  Associations,  the  FCCJ  and  hundreds  of
Japanese  academics.  An  expert  for  the  UN
Human Rights Council said it carried “serious
threats to whistleblowers and even journalists
reporting on secrets.”58

Members of the Abe government have hinted at
revoking broadcasting licenses of overly critical
networks.59  Allies  have  openly  proposed
shutting down newspapers deemed hostile to
government policies.60 Low-level harassment of
media professionals continues.  In April  2014,
the  LDP  summoned  NHK  and  Asahi  TV
executives  to  dress  them  down  for  recent
reporting failures,  in a show of official  force
clearly designed to intimidate.

Conclusion

In  hindsight,  the 2009-10 reforms of  Japan’s
press club system proved to be a false dawn.
The promise of more open access to sources,
let  alone  the  dismantling  of  the  institutional

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

13

machinery of the press club system, has all but
evaporated.  Watchdog  journalism,  always  an
embatt led  pro ject ,  has  retreated  as
conservative forces aligned to the state demand
a less autonomous line from the nation’s major
media.  Similar  struggles  rage  across  the
world,6 1  but  Japan’s  defense  has  been
weakened by self-censorship and the press club
system with its cosseted and co-opted army of
well-paid journalists.

It is possible to question Japan’s plummeting
performance in media rankings since 2011 and
indeed many have. For all its faults, Japan is
still among the safest and freest places in the

world for reporters. Journalists are not being
killed or imprisoned for doing their jobs. Does
Japan really  deserve to be lower than South
Korea, where journalists are being intimidated
or, like the Sankei’s Kato Tasuya, arrested for
writing stories, and where prosecutors recently
indicted a professor of Japanese literature who
wrote a book complicating the nation’s official
narrative about the former comfort women?62

Inevitably,  such questions are forcibly put to
those who write about Japan’s slide down the
press freedom tables. “If you think Japan is so
bad, why don’t you go and live in China,” is one
typical comment. The point surely is,  how to
stop Japan becoming more like China.

David McNeill writes for The Irish Times, The Economist and other publications. An Asia-
Pacific Journal editor, he is a coauthor of Strong in the Rain: Surviving Japan's Earthquake,
Tsunami and Fukushima Nuclear Disaster (Palgrave Macmillan). A version of this essay
appears in Information Governance in Japan: Towards a New Comparative Paradigm (SVNJ
eBook series), edited by Kenji E. Kushida, Yuko Kasuya and Eiji Kawabata.

Notes
1 See here. (April 2, 2015)
2 Circulation figures for the NYT. (accessed Nov.1, 2015) The Yomiuri. (accessed Nov.1, 2015)
3 The Seikyo Shimbun, a newspaper run by religious group Soka Gakkai, claims a daily
circulation of 5-6 million. Shimbun Akahata, the daily newspaper of the Japanese Communist
Party, has a claimed circulation of 1.6 million.
4 See Japan Fact Sheet. (Accessed April 5, 2013)
5 See Laurie Anne Freeman’s “Japan’s Press Clubs as Information Cartels,” Japan Policy
Research Institute, Working Paper No.18, April 1996. (October 6, 2011). Also see Closing the
Shop: Information Cartels and Japan’s Mass Media, Princeton University Press (2000). And
DeLange, W., A History of Japanese Journalism: Japan’s Press Club As the Last Obstacle to a
Mature Press, Routledge (1998). On differences with the US media, Freeman notes: The
institutional machinery for cartelizing official news is virtually absent in the US…It is at this
fundamental level – the initial source – that the two systems vary so dramatically. While the
US media industry shares common institutional features in the ‘downstream’ stages of report
– notably in the role of concentrated media groups in the dissemination of news – there is
nothing similar at the ‘upstream’ stages. And it is here that the two systems are sufficiently
distinctive to represent not simply differences in degree but differences in kind.”
6 For an account of prewar and wartime control over the Japanese media, see Kasza, G., The

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

http://www.irishtimes.com/
http://www.economist.com/
https://www.amazon.com/dp/0230341861/ref=cm_sw_su_dp?tag=theasipacjo0b-20
https://www.amazon.com/dp/0230341861/ref=cm_sw_su_dp?tag=theasipacjo0b-20
https://index.rsf.org/
http://www.stateofthemedia.org/2013/newspapers-stabilizing-but-still-threatened/newspapers-by-the-numbers/
http://adv.yomiuri.co.jp/yomiuri/download/PDF/circulation/national.pdf
http://web-japan.org/factsheet/en/pdf/e41_mass.pdf
http://www.jpri.org/publications/workingpapers/wp18.html
https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

14

State and the Mass Media in Japan: 1918-1945, University of California Press (1993).
7 Pharr, S.J., “Media and Politics in Japan: Historical and Contemporary Perspectives” in
Pharr and Krauss (ed.) Media and Politics in Japan, University of Hawaii Press (1996).
8 Pharr, S.J., Ibid.
9 Hanada, T., “The Stagnation of Japanese Journalism and its Structural Background in the
Media System,” in Bohrmann et al. (eds), Media Industry, Journalism Culture and
Communication Policies in Europe, Halem (2007).
10 See: Nihon Shimbun Kyokai. (accessed May 2, 2015)
11 Herman and Chomsky.
12 Karel Van Wolferen, Karel, The enigma of Japanese power: people and politics in a stateless
nation, Tuttle, 1993.
13 A record of this press conference can be found here. (date accessed April 6, 2015)
14 See Laurie Anne Freeman’s “Japan’s Press Clubs as Information Cartels,” Japan Policy
Research Institute, Working Paper No.18, April 1996. (October 6, 2011). Also see Closing the
Shop: Information Cartels and Japan’s Mass Media, Princeton University Press (2000). And
DeLange, W., A History of Japanese Journalism: Japan’s Press Club As the Last Obstacle to a
Mature Press, Routledge (1998).
15 This had been happening for years: In 1964, LA Times reporter Sam Jameson was famously
barred from a police press conference following the stabbing of US Ambassador Edwin O.
Reischauer.
16 “Press clubs stymie free trade in information: EU,”The Japan Times, Nov. 7, 2002. Available
online. (April 3, 2015)
17 Personal interview, April 15, 2015.
18 Laurie A. Freeman, "Japan’s Press Clubs as Information Cartels,” Japan Policy Research
Institute, April 1996.
19 Feigenblatt, Hazel and Global Integrity (eds), (2010) The Corruption Notebooks. vol.VI,
Washington: Global Integrity.
20 Jonathan Watts, “EU acts to free Japanese media,” The Guardian, Nov. 29, 2002.
21 See here. (April 27, 2015)
22 The Economist, "See no evil", 2010. (Accessed April 29, 2015)
23 Personal interview with Tetsuo Jimbo; Asahi journalist
24 Personal interview, Okumura Nobuyuki, Musashi University of Tokyo.
25 Ibid. See also, Brasor, P., “Abe raises eyebrows when he’s off script,” The Japan Times,
October 24, 2015. At press conferences with Abe Shinzo, NHK reporter Hara Seiki is
selected, even when he doesn’t have his hand up.
26 Brasor, Ibid.
27 McNeill, D., “Japan pulls up the drawbridge as refugee problem grows,” The Irish Times,
October 3, 2015. Available online. (Nov.1, 2015).
28 No.1 Shimbun, “Behind the Barricades,” Dec. 28, 2014, Available online here (last accessed
on October 20, 2016).
29 Satoh K., “What Should the Public Know?: Japanese Media Coverage on the Antinuclear
Movement in Tokyo between March 11 and November 30, 2011,” (Accessed October 4, 2016).
30 Press Conference: Foreign Correspondents’ Club of Japan, Tuesday, December 16, 2014.
31 See McNeill, D., “Pro-Nuclear Professors Accused of Singing Industry’s Tune in Japan,” The

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

http://www.pressnet.or.jp/english/about/guideline/
http://www.mofa.go.jp/announce/fm_press/2009/9/0929.html
http://www.jpri.org/publications/workingpapers/wp18.html
http://www.japantimes.co.jp/news/2002/11/07/national/press-clubs-stymie-free-trade-in-information-eu/
http://www.jpri.org/publications/workingpapers/wp18.html
http://www.theguardian.com/world/2002/nov/29/worlddispatch.pressandpublishing
http://japan.kantei.go.jp/hatoyama/statement/201003/26kaiken_e.html
http://www.economist.com/blogs/banyan/2010/05/slush_fund_revealed_japan
http://www.irishtimes.com/news/world/asia-pacific/japan-pulls-up-the-drawbridge-as-refugee-problem-grows-1.2376785
http://www.fccj.or.jp/number-1-shimbun/item/532-ldp-vs-fccj-behind-the-barricades/532-ldp-vs-fccj-behind-the-barricades.html
https://hermes-ir.lib.hit-u.ac.jp/rs/bitstream/10086/23123/1/dis0000200350.pdf
https://hermes-ir.lib.hit-u.ac.jp/rs/bitstream/10086/23123/1/dis0000200350.pdf
https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

15

Chronicle of Higher Education, July 24, 2011.
32 Ito, M., (2012) Terebi Wa Genpatsu Jiko Dou Tsutaetanoka? (How Did Television Cover the
Nuclear Accident?), Tokyo: Heibonsha.
33 Fackler, M., 「本当のこと」を伝えない日本の新聞 (双葉新書), 2012.
34 By that time a steady stream of foreign and freelance reporters had been to see the town
(AFP was the first to arrive, on March 18th).
35 Japanese reporters for the big media have little to gain from breaking ranks during major
news stories such as Fukushima because they form cartel-like arrangements to prevent rival
scoops. In particularly dangerous situations, managers of TV networks and newspapers enter
agreements (known as “hodo kyotei”) in effect to collectively keep their reporters out of
harm’s way. The volcanic eruption of Mt. Unzen in 1991 and the 2003 invasion of Iraq, both of
which led to fatalities among Japanese journalists, solidified these agreements—one reason
why so few Japanese reporters from major media could be seen during the Iraq War, or in
conflict zones such as Burma, Thailand or Afghanistan. There, freelancers did much of the
heavy lifting. Cf. the Vietnam War where Honda Katsuichi reported extensively on the ground
for the Asahi.
36 Personal Interview, June 24, 2015.
37 FCCJ, May 18, 2016.
38 Personal interview with Kimura Hideaki, journalist with the Asahi Shimbun, May 6, 2015.
Kimura was one of the disciplined journalists.
39 See: 朝日新聞「吉田調書報道」は誤解ではない.
40 Kaido Yuichi, Kamata Satoshi & Hanada Tatsuro: "Crisis of Asahi and Japanese Journalism",
press conference at The Foreign Correspondents’ Club of Japan, Dec. 16, 2014. Available
online here.
41 Kaido et al, Ibid.
42 “Scholars adamant that Yoshida memoirs had no influence in US,” Asia Policy Point, Sept.
25, 2014. Available online. (Accessed May 2, 2015)
43 See David McNeill and Justin McCurry, "Sink the Asahi! The ‘Comfort Women’ Controversy
and the Neo-nationalist Attack", The Asia-Pacific Journal, Vol. 13, Issue 5, No. 1, February 2,
2015. (May 2, 2015)
44 Anna Fifield, Washington Post.
45 His account can be found here. (May 8, 2015)
46 See McNeill, D., “LDP vs. FCCJ – Behind the Barricades,” No.1 Shimbun, December 2014.
Available online. (March. 31, 2016)
47 McNeill, D., No.1 Shimbun, Ibid.
48 2016, Watanabe Tsuneo, editor-in-chief of the Yomiuri Shimbun, hosted an evening dinner
with Prime Minister Abe and some of Japan’s top media executives at the company’s
headquarters in central Tokyo. The companies represented included the Mainichi, Sankei,
Asahi and Nikkei newspapers, along with the nation’s biggest broadcaster, NHK. Writing in
the Asahi Shimbun a few days later, journalist Ikegami Akira asked the obvious questions:
Who pays when the country’s leader eats with the head of its most-read newspaper? “Does
the Yomiuri owe Abe something? Enough to invite him for a meal?...Did Abe meet with
Watanabe because he wanted the Yomiuri to understand his views? Or did Watanabe give
advice to Abe?” See: 池上彰, “安倍氏は誰と食事した？“朝日新聞, Jan 29, 2016. (Last

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

https://www.youtube.com/watch?v=35kkfAGN87U
http://newasiapolicypoint.blogspot.jp/2014/10/scholars-adamant-that-yoshida-memoirs.html
http://www.japanfocus.org/-David-McNeill/4264/article.html
http://www.japanfocus.org/-David-McNeill/4264/article.html
http://www.fccj.or.jp/number-1-shimbun/item/576-on-my-watch.html
http://www.fccj.or.jp/number-1-shimbun/item/532-ldp-vs-fccj-behind-the-barricades/532-ldp-vs-fccj-behind-the-barricades.html
http://www.asahi.com/articles/DA3S12183068.html
http://www.asahi.com/articles/DA3S12183068.html
http://www.asahi.com/articles/DA3S12183068.html
http://www.asahi.com/articles/DA3S12183068.html
http://www.asahi.com/articles/DA3S12183068.html
http://www.asahi.com/articles/DA3S12183068.html
http://www.asahi.com/articles/DA3S12183068.html
https://doi.org/10.1017/S1557466016018489


 APJ | JF 14 | 20 | 2

16

accessed on March 21, 2016)
49 Personal interviews, Tokyo, Feb. 12/13, 2016. See: “Anchors Away,” The Economist Feb. 20,
2016.
50 Personal interview, Tokyo, February 13, 2016.
51 Personal interview, Tokyo March 24, 2016.
52 See Alexis Dudden and K. Mizoguchi, Abe’s Violent Denial: Japan’s Prime Minister and the
‘Comfort Women,’ Asia-Pacific Journal.
53 Profile of four appointees: Hyakuta Naoki, Hasegawa Michiko, Honda Katsuhiko, Momii
Katsuto. Hyakuta rejects charges that Japan committed war crimes.
54 The Broadcast Law says governors of must make “fair judgment concerning public welfare.”
55 The original MOFA document “On the Issue of Comfort Women,” posted in 1993 at a time
when the government reached an understanding with the Republic of Korea, notes: With
regard to the supervision of the comfort women, the then Japanese military imposed such
measures as mandatory use of contraceptives as a part of the comfort station regulations and
regular check-ups of comfort women for venereal and other diseases by military doctors, for
the purpose of hygienic control of the comfort women and the comfort stations. Some stations
controlled the comfort women by restricting their leave time as well as the destinations they
could go to during the leave time under the comfort station regulations. It is evident, at any
rate, that, in the war areas, these women were forced to move with the military under
constant military control and that they were deprived of their freedom and had to endure
misery. Available as of Oct. 6th, 2016.
56 Momii’s statements after appointment.
57 See here.
58 See here (Nov. 3, 2015).
59 See Fackler, M., "Effort by Japan to Stifle News Media is Working," New York Times, April
26, 2015. Available online here (last accessed, October 20, 2016).
60 Novelist Hyakuta attacks Okinawan media at LDP’s meeting; “The two newspapers of
Okinawa should be shut down," Ryukyu Shimpo, June 26, 2015. Available online here (last
accessed October 20, 2016).
61 For example, see Human Rights Watch, “Malaysia: Crackdown on Free Speech
Intensifies,” (Oct. 13, 2016).
62 See, The Japan Times, “Sankei journalist Tatsuya Kato acquitted of defaming South Korean
leader,” Dec. 17, 2015. (Last accessed October 11, 2016).

https://doi.org/10.1017/S1557466016018489 Published online by Cambridge University Press

http://apjjf.org/-Alexis-Dudden/2368/article.html
http://apjjf.org/-Alexis-Dudden/2368/article.html
http://time.com/5546/japanese-nhk-officials-world-war-ii/
http://www.mofa.go.jp/policy/postwar/issue9308.html
http://www.nippon.com/en/currents/d00125/#note04
http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=14017
http://www.nytimes.com/2015/04/27/world/asia/in-japan-bid-to-stifle-media-is-working.html
http://english.ryukyushimpo.jp/2015/07/01/19051/
https://www.hrw.org/news/2016/10/13/malaysia-crackdown-free-speech-intensifies
https://www.hrw.org/news/2016/10/13/malaysia-crackdown-free-speech-intensifies
http://www.japantimes.co.jp/news/2015/12/17/national/crime-legal/seoul-verdict-looms-defamation-trial-ex-sankei-bureau-chief/
http://www.japantimes.co.jp/news/2015/12/17/national/crime-legal/seoul-verdict-looms-defamation-trial-ex-sankei-bureau-chief/
https://doi.org/10.1017/S1557466016018489

