
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 5 | Issue 2 | Article ID 2352 | Feb 02, 2007

1

The Courts, Japan's 'Military Comfort Women,' and the
Conscience of Humanity: The Ruling in VAWW-Net Japan v.
NHK

Norma Field

The  Courts,  Japan's  'Military  Comfort
Women,' and the Conscience of Humanity:
The Ruling in VAWW-Net Japan v. NHK

By Norma Field

For  those  inclined  to  keep  their  hopes  well
under control when it comes to the Japanese
judiciary's  capacity  to  deliver  decisions  even
mildly  critical  of  the  political  establishment,
news of the Tokyo High Court's finding in favor
of  the  Violence-against-Women-in-War  Japan
Network (VAWW-Net Japan) against the Japan
Broadcasting Corporation (NHK) was stunning
enough to provoke initial eye-rubbing. At least I
can say for myself that I had to read twice, and
thrice,  the  first  brief  listserv  message  from
Nishino Rumiko,  one of  VAWW-Net's  two co-
representatives  since  the  premature  death
(2002)  of  founder  Matsui  Yayori.

Nishino  Rumiko  at  the  Women’s  Active
Museum

The High Court fined NHK and two subsidiary
companies two million yen in total, whereas the
District  Court  had  not  found  NHK  liable.
Although the  charge  of  political  interference
was denied, NHK was deemed to have reneged
on the  autonomy fundamental  to  the  editing
rights it  claimed as a broadcaster in making
alterations to a documentary on the Women's
International Tribunal War Crimes Tribunal of
which VAWW-Net Japan was a major organizer.
NHK immediately appealed the ruling.

The  Context  of  the  Tokyo  High  Court
Decision

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 5 | 2 | 0

2

The subject of the contested television program
was the December 2000 Women's International
War Crimes Tribunal on Japan's Military Sexual
Slavery  (the  "Women's  Tribunal").  The
Women's  Tribunal,  proposed  by  Matsui  and
actual ized  through  the  ef forts  of  an
international  army of  legal  experts,  scholars,
citizen activists, and of course, the survivors of
Japan's military sexual slavery, construed itself
as the continuation of the International Military
Tribunal  of  the  Far  East  (1946-48),  which
notably had refused to take up the issues of
sexual slavery and bacteriological warfare.

Matsui Yayori

During the three days it was in session in Tokyo
(a fourth day, during which the international
team  of  justices  deliberated  to  produce  a
preliminary finding, was devoted to testimony
about  current  acts  of  sexual  violence
perpetrated in war zones the world over), the
Tribunal put on record a mountain of historical
documentation; demonstrated the solidarity of
prosecution  teams  from  China,  East  Timor,
Indonesia,  Japan,  the  Netherlands,  the
Philippines, and Taiwan, with North and South
Korea memorably producing a joint indictment;
and perhaps mostly importantly, gave the aging
survivors  from  eight  Asian  countries  and

Holland a respectful hearing in a formal setting
including a large, international audience.

Each member  of  the  audience will  have  her
own set of outstanding moments. For me, these
include the compact live history lesson in serial
colonialism—the Netherlands, Japan, Indonesia,
East  Timor-- in  which  a  member  of  the
Indonesian  prosecution  team  who  had  just
examined witnesses from her country covered
her face as an East Timorese prosecutor told
the  court  that  evidence  she  had  hoped  to
introduce had been destroyed by the occupying
Indonesian military; the remarkable instance of
perpetrator  testimony  by  two  Japanese
veterans who had served in China; and finally,
the  pronunciation  by  Chief  Justice  Gabrielle
Kirk McDonald (President of the International
War  Crimes  Tr ibunal  for  the  Former
Yugoslavia) that the judges had found the late
Emperor  Hirohito  guilty  of  crimes  against
humanity.  That  moment,  when  the  audience
rose to its feet in response to the utterance of
words that  few who know Japan would have
thought likely to hear in public, is well captured
in  the  Tribunal  documentary  produced  by
VAWW-Net Japan. [1]

Comfort Women receive a copy of the official
final verdict,
The Hague, February 4, 2001

The drama and the historic significance of the

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 5 | 2 | 0

3

Tribunal amply justified the presence of over
300 representatives of the media from around
the world. Of that number, however, only one-
third were from Japan, and resulting coverage
was scanty at best, restricted principally to the
Asahi  Shimbun  (where  Matsui  had  been  a
pioneering woman foreign correspondent and
member  of  the  editorial  board)  and regional
papers carrying the Kyodo News Service. [2]
All the more important, then, was the prospect
of  NHK's  educational  channel  devoting  one
program  in  its  four-part  series  on  war
responsibility  in  January  of  2001.  The
disappointment and anger when the program
actually aired on 30 January, four minutes short
of the scheduled forty-four, are proportional to
the  hopes  raised  when  subcontractor
Documentary  Japan  (DJ),  took  its  detailed
proposal  for  the  program  to  VAWW-Net  in
October  of  the  previous  year  and  secured
promises of full cooperation. The changes cut
the heart of the promised film that had been
proposed by subcontractor Documentary Japan
(DJ) in its detailed proposal for the program to
VAWW-NET in October of  the previous year.
Gone  was  Chinese  survivor  testimony,
perpetrator testimony, and of course, the guilty
verdict against the emperor. Instead, there was
an  interview  with  Hata  Ikuhiko,  a  historian
known to be critical of the Tribunal, who had
not attended it, whose knowledge of the actual
proceedings,  given  the  paucity  of  media
coverage,  was  accordingly  confined  to
precirculated  announcements  and  most
especially  the  yield  of  his  preconceptions.
Inordinately  lengthy  as  it  was,  the  interview
filled  in  only  some,  not  all,  of  the  emptied
minutes,  suggesting  how frantically  the  last-
minute alterations had been made.

Logo of the Tribunal

VAWW-Net  Japan  sued  NHK,  DJ,  and  NHK
Enterprises 21, Inc.  (an NHK subsidiary that
had subcontracted the project to DJ), in July of
2001, for 20 million yen, charging them with
having violated its trust in making fundamental
alterations  to  the  program  without  prior
explanation  in  response  to  right-wing
pressures. The Tokyo District Court verdict of
March  2004  found  only  DJ  guilty  of  having
violated  expectations  raised  by  the  original
proposal and imposed a fine of one million yen.
NHK  was  found  not  to  be  liable  under  the
principle of "freedom to edit" as provided for in
the  Broadcast  Law.  Both  defendants  and
plaintiffs  appealed.  The  High Court  hearings
were  scheduled  to  conclude  at  the  end  of
January 2005 when the Asahi broke the news of
whistleblowing  by  the  program's  chief
producer, Nagai Satoru, who, taking seriously
NHK's  compliance  regulations,  had  come
forward in December to state that the program
had been altered in response to pressures by
then Deputy Cabinet Secretary Abe Shinzo and
Economics  and  Industry  Minister  Nakagawa
Shoichi. On January 13, the day after the story
appeared in the Asahi, Nagai himself appeared

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 5 | 2 | 0

4

in  a  moving  press  conference  in  which,  in
addition to addressing the issues at hand, and
calling on the top leadership of NHK to take
responsibility  and  resign,  he  referred  to  the
difficulty of coming forward, wishing no more
than  anyone  to  risk  turning  himself  and  his
family out on the streets, and yet concluding
that the truth had to be told. [3]

Nagai Satoru

In  response  to  these  disclosures,  VAWW-Net
applied for and received an extension of  the
hearings.  Abe  and  Nakagawa  vehemently
denied  having  intervened,  and  the  media
embarked  on  a  feeding  frenzy,  framing  the
issue as a contest between media giants NHK
and Asahi, but in effect pillorying the latter on
the  dubious  grounds  that  any  favorable
reporting on the Tribunal would promote pro-
North Korean sentiment. It will be recalled that
revelation  of  North  Korean  abductions  had
fanned  hostility  to  North  Korea  and  also
provided the occasion for Abe's meteoric rise to
prominence.  [4]  For  its  part,  the  Asahi
conducted  an  internal  investigation  and
appointed  an  external  review  committee
consisting  of  four  lawyers  and scholars,  and
announced on October 1, 2005, that while there
had been some regrettable shortcomings in the
preparations leading to the first article, it stood

by  the  main  point  of  the  original  article,
namely,  that  "'remarks  by  politicians  had  in
effect exerted pressure and led to the alteration
of the content of the NHK program.'" [5]

The Tokyo High Court Decision I: Editing
Rights vs. Expectation Rights and Duty to
Disclose?

In the High Court case, VAWW-Net accused the
defendants  of  having  violated  the  plaintiffs'
"expectation rights" (kitaiken) and also failed to
fulfill their "duty to disclose" (setsumei gimu,
literally,  "obligation  to  explain").  The  reason
NHK  and  its  subsidiaries  committed  these
violations,  they  charged,  was  external
intervention,  first  by  rightists,  and  then  by
elected  politicians.  The  defendants  denied
political  intervention  and  countered  the
"expectation rights" and the "duty to disclose"
with their own "freedom to edit"  (henshu no
jiyu in the Broadcast Law, Article 3, "freedom
to  compile  a  broadcast  program,"  hoso
bangumi hensei  no jiyu).  [6]  The court,  with
Judge  Minami  Toshi fumi  pres id ing ,
acknowledged  VAWW-Net's  claims  with  the
exception  of  the  charge  of  interference  by
elected politicians. [7]

Although most media attention has focused on
the drama of charges and countercharges over
Nakagawa's  and Abe's  roles,  the  question of
political  interference  goes  to  the  heart  of
broadcast freedom and therefore, to freedom of
expression.  The  media's  sensationalizing
treatment has left in the shadows the key terms
of the court battle, that is, "expectation rights"
and "duty to disclose" on the one hand, and
editing  rights  on  the  other.  The  first  is
unfamiliar enough that the Asahi glosses it as a
key word after one of its articles on the High
Court  decision.  [8]  There,  its  examples  are
drawn from medical malpractice cases or labor
cases  in  which  the  employer  goes  back  on
words  that  had  led  an  employee  to  expect
contract  renewal.  "Duty  to  disclose"  usually
pertains to consumer transactions (real estate,

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 5 | 2 | 0

5

securities, etc.) and health-care issues. [9] In
other  words,  in  according  legitimacy  to  the
plaintiffs'  use of these concepts, the Court is
effectively expanding the terms of argument for
broadcasting cases.

But first we should pause before the apparent
tension between "expectation rights" and "duty
to disclose" on the one hand, and on the other,
editing rights, which is at the heart of NHK's
defense. The Court is sensitive to the tension
and  lays  out  its  reasoning  carefully.  It
acknowledges  that  the  content  of  broadcast
programs is subject to constant change from
the  planning  stage  to  airtime  and  that
moreover, it is usual for those who cooperate
with  and  participate  in  such  programs  to
understand that the content may change from
what  had originally  been explained to  them.
Because editing rights follow logically from the
freedom of  speech,  the press,  and "all  other
forms  of  expression"  guaranteed  by  the
Constitution  (Article  21),  they  are  not  to  be
unduly  restricted  ("Decision,"  p.  51).  On the
other hand, since those who cooperate in the
production of a program do so of their free will,
the  prospective  use  of  their  participation
understandably  constitutes  a  factor  in  their
decision  to  collaborate  or  not.  The  Court
distinguishes between news programming and
the case at hand, namely a documentary or a
cultural  or  educational  program,  and
determines that especially in the case of the
latter, those who cooperate have a particular
interest  in  the "extent  and manner in  which
[their role] is presented, and how their opinions
and activities are reflected" ("Decision," p. 52).
In weighing these respective claims, it becomes
necessary to examine the overall  relationship
between the two parties to determine whether
the words and actions of the program makers
had led cooperators to entertain expectations
with  respect  to  the  resulting  program  that
exceptionally merit legal protection.

On  the  basis  of  careful  examination  of  the
detai led  program  plans  presented  to

representatives  of  VAWW-Net  as  well  as  the
frequency and quality of interaction, the Court
concludes  that  the  plaintiff  was  led  to  form
concrete  expectations  with  respect  to  the
program. ("Decision," p. 54). Of special interest
is  that  the  Court  notes  that  with  respect  to
ques t i on ing  by  Sho j i  Ru t suko  ( co -
representative with Nishino), DJ had stated that
if the Tribunal were to indict the emperor and
produce a verdict, that should be included in
the broadcast  ("Decision,"  p.  52).  As  for  the
"duty to disclose," the Court is  also cautious
about using this principle to infringe on editing
rights and therefore on freedom of the press.
Balancing interests of the two parties again, it
nonetheless observes that had VAWW-Net been
told that plans had changed and the program
would be considerably different from what they
had  originally  understood,  VAWW-Net  would
have had the option of withdrawing from the
program, proposing preferred alternatives,  or
approaching  another  broadcaster.  Thus,  the
defendant's failure to disclose had resulted in
the violation of the plaintiff's legally protected
rights ("Decision," p. 66).

Celebrating the court victory

Most impressive is the Court's willingness to
spell out alternatives to the deletions made by
NHK. It rejects NHK's reasoning that it deleted
scenes of survivors breaking down in sobs or
fainting  because  of  the  "strong  impression"
they would create. All that was called for was

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 5 | 2 | 0

6

deletion  of  the  fainting  scene,  the  Court
observes.  "As  for  the  claim  that  because
opinion  was  divided  on  the  question  of  the
emperor's responsibility, the section pertaining
to explanation of the judgment was deleted, the
defendant could have repeated the explanation
that  opinion  was  divided  as  to  the  legal
responsibility  of  the  Japanese  state  and  the
emperor, or to have made clear that it was not
NHK's view ...." ("Decision," p. 62).

Freedom  of  the  press  and  freedom  of
expression  are  so  important  that  even those
critical of NHK and supportive of VAWW-Net
have  worried  that  the  latter's  appealing  to
"expectation rights" and "duty to disclose" was
potentially  threatening  to  freedom  of
expression,  which  would  be  ironic  indeed.
NHK's defense is clever because it appeals to a
genuinely precious democratic principle: they
are  saying,  in  effect,  we  could  not  have
observed the plaintiffs' "expectation rights" or
fulfill our "duty to disclose" without infringing
on our freedom to edit as we see fit, which is
constitutionally  guaranteed.  The  Court,
however, pierces through this reasoning: NHK,
it finds, "abused or deviated from the editing
rights  valued  and  guaranteed  by  the
Constitution in the changes [it effected], and it
as  good  as  abandoned  the  autonomy  and
independence that are the substance of editing
rights;  to  acknowledge the  'duty  to  disclose'
owed the  plaintiffs  is  not  to  infringe on the
editing rights of the defendants" ("Decision," p.
65).  Rather  than restricting editing rights  in
recognizing VAWW-Net's claims, the Court is
saying,  it  is  reprimanding  NHK  for  having
failed  to  exercise  its  editing  rights.  In
upholding  VAWW-Net's  claims,  the  decision
begins by balancing the interests at hand, but
in the end, it seems that the Court in fact sees
no  opposi t ion  between  VAWW-Net 's
expectation rights and NHK's duty to disclose,
on the one hand, and NHK's editing rights, on
the other. [10] It gets there by considering the
process  whereby  NHK  came  to  justify  its
actions by appealing to editing rights.

VAWW supporter outside the press conference

The Tokyo High Court Decision II:  What
Constitutes Political Interference?

That process, of course, is described by VAWW-
Net  as  NHK's  yielding  to  political  pressure,
initially from rightist groups, and subsequently,
from powerful LDP politicians, namely Abe and
Nakagawa. This is the claim that has caught
public  attention,  or  more  precisely,  the  only
aspect  of  the  Tribunal  that  has  garnered
widespread media  attention.  The part  of  the
decision reviewing the contacts between NHK
leadership and then Deputy Cabinet Secretary
Abe describes the scene of the latter stating his
own long-held views and following up by urging
that the program be "fair and neutral," as befits
a  public  broadcaster,  but  goes  on  to  cite  a
passage from Abe's personal website in which
he records his own account of the meeting with
the NHK representatives:

Since I had heard from a concerned party that
efforts  were  being  made  to  manipulate
coverage  according  to  the  wishes  of  the
sponsors,  such  as  by  requiring  those  who
wished to attend the mock tribunal to sign a
pledge  of  "agreement  with  the  goals  of  the
tribunal," I inquired into the facts of the matter.
As a result, I learned that even though the roles
of judge and prosecutor were to be filled, there
were  no  lawyers  [or]  witnesses  [for  the

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 5 | 2 | 0

7

defense]  [11]  and  therefore,  that  this  was
clearly of a biased nature, so I pointed out that
the coverage needed to be fair and neutral, as
was required especially  of  NHK. I  suspected
that this might be part of an underground plan
to  quell  [public  reaction]  to  the  abductee
problem and to portray North Korea as a victim
("Decision," pp. 45-46).

The Court's conclusion, however, is that there
was  insufficient  evidence  to  prove  that  the
politicians  in  question  had  said  anything
concrete or made suggestions pertaining to the
program in question that exceeded the bounds
of general opinion ("Decision," p. 61). Rather,
the  problem  lay  with  NHK:  tension  was
mounting even before the program was aired,
"with interest expressed from various quarters,
s u c h  a s  p r o t e s t s  f r o m  r i g h t - w i n g
organizations,"  coinciding  with  a  new
budgetary cycle. Anxious to avoid any adverse
impact  by the program on the budget,  NHK
leadership  sought  explanatory  meetings  with
parliamentary  representatives.  Given  the
context and content of the words, they took the
injunction  to  be  "fair  and  impartial  ...  more
seriously  than  necessary  and,  guessing  the
intent  [behind  the  words],  they  attended  a
prescreening  with  the  goal  of  producing  a
program that would not offend anyone, giving
repeated and direct instructions for revisions"
("Decision," pp. 59-60).
Both Prime Minister Abe and NHK claimed that
the  decision  refuted  the  charge  of  political
interference.  VAWW-Net  proclaimed  total
victory. Both are right and both are wrong. A
literal reading of the decision, which states that
there is inadequate evidence to prove political
interference,  supports  Abe  and NHK.  But  to
acknowledge broadcasters' worries that elected
politicians' views of a program would adversely
affect budget decisions and their responding to
comments from powerful politicians by editing
a problematic program is in fact to point to a
form of political pressure. To put it all on the
s u b j e c t i v e  r e s p o n s e  o f  t h e
broadcasters—recognized,  to  be  sure,  as  an

unfortunate  response,  one  tantamount  to
reneging on the autonomy that  is  the whole
point of "editing rights"—is surely to ignore the
fundamental  meaning  of  the  power  of  the
purse.

Two experts clarified the merits and limits of
the  decision  shortly  after  it  was  announced.
While  commending  the  court  for  criticizing
NHK's  self-censorship,  University  of  Tokyo
professor  Takahashi  Tetsuya,  who  had
appeared as  a  commentator  in  the  program,
goes  on  to  say,  "The  decision  fai ls  to
understand that to be told by politicians to be
'fair and neutral' constitutes pressure . . . . The
decision should have indicated what it is that
has the potential of turning into pressure." [12]
Media  critic  Matsuda  Hiroshi  points  out  the
astonishing fact that even though there have
been  countless  instances  of  alleged  political
interference  in  programming  and  self-
censorship in the postwar decades, this is the
first instance where the issue has been fought
in the courtroom. Even if the words "political
interference" do not appear in the decision, the
causal relationships are clear.  Excessive self-
censorship is promoted by the LDP practice of
summoning  NHK  management  from  the
executive on down for the purpose of budgetary
deliberations.  The  budget,  in  effect,  is  held
hostage  to  the  government  and the  majority
party. [13]

In the Meanwhile and for the Future

The case will  now go to the Supreme Court.
Under the circumstances, it is almost tempting
to think that in refusing to pronounce what it
must  surely  have  recognized,  namely,  the
presence  of  political  pressure,  Chief  Judge
Minami's decision was leaving the door open,
just a crack, to avoid being overturned.

In the meanwhile, the high court victory brings
sorely  needed  encouragement  to  progressive
forces in Japan. Worries remain, nevertheless,
about  the  long-term  consequences  of  the

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 5 | 2 | 0

8

introduction  of  what  have  essentially  been
contractual  concepts  (expectation  rights  and
disclosure) into deliberations about freedom of
the press: what if a rightist politician were to
sue  a  broadcaster  or  a  publisher  on  the
grounds of violation of expectation rights? The
knotty challenges of this case underscore the
difficulty of getting dissenting views heard in
Japan today, with minority parties at a severe
disadvantage  since  the  electoral  system was
changed  in  1994  [14],  and  the  mainstream
media  increas ing ly  inhosp i tab le  to
controversial  views  challenging  the  political
establishment. A lawsuit, protracted and costly
as it is, is one of the few avenues for gaining
visibility.

The current regime is going full steam ahead to
assure  NHK  subservience  to  ruling  party
priorities. In November of 2006 the Minister of
Public Management,  Home Affairs,  Posts and
Telecommunications  directed  NHK  to  give
priority  to  coverage  of  the  North  Korean
abduction issue in its international short-wave
broadcasts. The Japan Congress of Journalists
promptly issued a demand for retraction of the
directive,  citing  freedom  of  expression  and
"freedom  to  edit"  as  guaranteed  by  the
Constitution  and  the  Broadcast  Law.  [15]

In February,  the first  exhibit  in  Hokkaido of
artwork by former comfort women opened in a
department  store in  the city  of  Obihiro.  The
sponsors had originally requested use of space
in a municipal  citizens'  hall  but were turned
down  on  the  grounds  that  such  space  was
reserved  for  the  "promotion  of  arts  and
culture." The city's education board, asked to
sponsor an event scheduled for March titled "A
Gathering  to  Listen  to  the  Testimony  of
"Japanese  Military  Comfort  Women"  refused,
saying that the terminology deviated from the
government's  use  of  "so-called  (iwayuru)
military  comfort  women."  [16]

Art of former military comfort women

The Abe administration still formally stands by
the Murayama Statement of  1995 expressing
remorse  and  apology  for  the  "facts  of
history"—i.e., a "mistaken national policy" that
led  to  war  and  through  "colonial  rule  and
aggression,  caused  tremendous  damage  and
suffering  to  the  people  of  many  countries,
particularly to those of Asian nations" [17] and
the  1993  Comment  by  then  Chief  Cabinet
Secretary Kono Yohei acknowledging the fact
of  the  establishment  and  maintenance  of
comfort  stations directly  or  indirectly  by the
Japanese  military  and  the  deceptive  and  or
coercive recruitment of women. [18] Yet many
of  its  supporters  seem bent  on  undoing  the
historical  understanding  they  represent.
Recently,  Democratic  Representative  Michael
Honda (California)  called attention to  this  in
the  preface  to  his  Congressional  resolution
calling for Japanese government apology. The
Japanese  government  will  lobby,  again,  to
demonstrate how it has already apologized and
the efforts made through the Asian Women's
Fund (coming to an end in March of this year).
Honda is well aware that apologies have been
made:

However, it is clear that these statements are
not viewed by the government of Japan with
unequivocal  respect,  and the comfort  women
themselves  do  not  consider  them  formal
apologies. Japan has equivocated in its stance
on  this  issue,  which  is  made  clear  in  their

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 5 | 2 | 0

9

recent  attempts  to  alter  previous  public
statements  and  their  school  textbooks  ....
Today,  some  members  of  Japan's  Liberal
Democratic  Party  strive  to  review  and  even
possibly  rescind  Secretary  Kono's  statement.
[19]

Addressing "Madame Speaker," Representative
Honda  refers  to  a  fact  of  which  both  the
Japanese  government  and  VAWW-Net  are
exquisitely aware: "the few surviving comfort
women in the world who live with this burden
are dying." For rightist zealots, an increasingly
vocal  group,  their  natural  passage  from this
world  seems  inadequate:  the  women  must
somehow be discredited for the restoration of
Japan's  honor.  For  VAWW-Net  members  and
other  Japanese  committed  to  postwar
responsibility  and  reconciliation  with  Asia,
seeking  justice  for  the  frail  and  dwindling
group  i s  a l so  c ruc i a l  t o  t he i r  s e l f -
understanding, and to the kind of society that
Japan will become.

The  International  Women's  Tribunal  for
Japanese  Military  Sexual  Slavery  has  been
repeatedly referred to as a "mock" tribunal (in
Japanese, mogi saiban). It is gratifying to see
the organizers' term of "international people's
tribunal" (kokusai minshu hotei) appear in the
high court decision. The Women's Tribunal took
its  inspiration  from the  Russell  International
War Crimes Tribunal of 1967, formed, as the
philosopher  Jean-Paul  Sartre  said  in  his
inaugural  statement,  "to  decide  whether  the
accusation of 'war crimes' leveled against the
government  of  the  United  States  as  well  as
against those of South Korea, New Zealand and
Australia,  during the conflict in Vietnam, are
justified." [20] It was to be a tribunal of "simple
citizens,"  who,  "coopting  ourselves  from  all
over the world," have been able "to give our
Tribunal a more universal structure than that
which  prevai led  at  Nuremberg."  The
importance of this point rests not in numbers of
countries represented, but rather, in the fact
that US citizens were among the members of

the jury. The tribunal, in other words, could not
be characterized as  one set  of  nation  states
trying another.

The  charter  of  the  Women's  Tribunal
acknowledges that its organizers are "Mindful
that  while  the  Tribunal,  as  a  people's  and
women's  initiative,  has  no  real  power  to
enforce  its  judgments,  it  nonetheless  carries
the  moral  authority  demanding  their  wide
acceptance  and  enforcement  by  the
international  community  and  national
governments."  [21]

A  still  more  recent  tribunal  created  by
international civil  society, the World Tribunal
on Iraq, which met in Istanbul in June 2005,
states  as  its  principal  objective  "to  tell  and
disseminate  the  truth  about  the  Iraq  War,
underscoring  the  accountability  of  those
responsible and underlining the significance of
justice for the Iraqi people." Its legitimacy is
said to be "located in the collective conscience
of humanity." [22]

Each tribunal has sought to have a real effect
in the world. Each has amassed knowledge for
the future in the form of gathered testimony.
That  is  a  palpable  legacy,  more so than the
effect any has had on the moral obtuseness of
national  governments.  And  yet  the  most
powerful effect of all may be their reminder of
an inextinguishable desire to make visible the
"collective conscience of humanity.”

The Tokyo High Court decision of January 2007
represents a moment when that conscience met
with  recognition,  however  faulty,  however
impermanent, on the part of an institution of
the nation-state.
The joy of a legal victory won on behalf of the
conscience of humanity is perfectly expressed
by the figure darting from the courthouse to
unfurl the white banner bearing the characters,
"shoso,"  "case  won."  Shoji  Rutsuko,  co-
representative  of  VAWW-Net,  wrote  the
organization listserv that when she heard the

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 5 | 2 | 0

10

decision, along with incredulity, the long-held
desire to raise her hands in joy just once in the
courthouse yard overcame her, so she "raised
her hands and ran." [23]
The conscience of humanity will have its day.

Norma  Field  is  currently  working  on  the
proletarian  writer  Kobayashi  Takiji  and
together  with  Heather  Bowen-Struyk,
preparing  Literature  for  Revolution,  an
anthology of  Japanese proletarian fiction and
criticism for the University of Chicago Press.
She  is  a  member  of  VAWW-Net  Japan.  She
wrote  this  article  for  Japan  Focus.  Posted
February 10, 2007.

[1] Video Juku, VAWW-Net Japan, Breaking the
History of Silence (2001) and the sequel, also
by  Video  Juku,  The  Hague  Final  Judgment
(2002).
[2]  For  information  and  analyses  of  media
representations of the Tribunal, see Section IV,
"Jyosei  kokusai  sempan  hotei  o  meguru
gensetsu/eizo  kukan"  in  Sabakareta  senji
seiboryoku,  edited  by  VAWW-Net  Japan
(Nishino  Rumiko  and  Kim  Puja,  chief  eds.),
Hakutaku-sha, 2001.
[3]  As  of  February  4,  2007,  this  press
conference can still be viewed. Asked if there
were similar instances of political interference
in  NHK  programming,  Nagai  referred  to
canceled plans for re-airing a documentary on
the government's role in preventing mad cow
disease.
[4]  For  a  thoroughgoing  presentation  of  the
Tribunal and NHK's role and an analysis of the
structural problems of the Japanese media, see
Tessa Morris-Suzuki , "Free Speech—Silenced
Voices:  The  Japanese  Media,  the  Comfort
Women  Tribunal,  and  the  NHK  Affair."
[5]  Quoted in  an Asahi  article  on the Tokyo
High  Court  decision,  "NHK  ga  menkai
toritsuke;  Abe-shi  o  meguri  kosai  nintei,"
January 30, 2007, satellite edition. As for the
basis  of  the  original  (January  2005)  Asahi
article,  written  by  Honda Masakazu (dubbed
"the North Korean spy" in the rightist media),

journal ist  Uozumi  Akira  presented  a
transcription  of  Honda's  interviews  of
Executive  Director-General  of  Broadcasting
Matsuo Takeshi, Nakagawa, and Abe, in Nikkan
Gendai,  September  2005,  now  available
through the internet  News for  the People in
Japan. The transcribed tapes as presented here
graphically  contradict  subsequent  statements
by the three. The News for the People in Japan
website  states  that  it  was  posting  Uozumi's
article  because,  one  month  into  the  Abe
administration, not a single question regarding
allegations of intervening in NHK programming
had been posed to the Prime Minister.
[6] The Broadcast Law (Hoso ho, 1950) may be
found  here;  an  unofficial  English  translation
may be found here.
[7]  The  decision  is  posted  on  the  News  for
People  in  Japan  site.  I  will  refer  to  it  as
"Decision"  in  the  text,  giving  page  numbers
from the pdf file.
[8]  "'NHK  ga  bangumi  kaihen'  200  man'en
baisho meijiru  Tokyo Kosai,"  Asahi  Shimbun,
January 29, 2007, accessed here.
[9] See the plaintiffs' press conference after the
decision.
[10] For its part, VAWW-Net, felt itself to be in
solidarity  with  production  workers  in  NHK.
Shoji  Rutsuko,  co-representative,  hopes  that
VAWW-Net's  legal  struggle  will  lead  to
securing those workers' freedom of expression
and  thought.  (Personal  email,  February  6,
2007.)
[11] The original only has "bengoshi shonin."
[12]  "'Seiji  ni  kajo  hanno'  nintei,"  Asahi
Shimbun,  January  30,  2007,  satellite  edition.
[13] "Kaihen nintei, yuki aru hanketsu," Asahi
Shimbun, January 30, 2007, satellite edition.
[14] The system now provides for 300 single-
member  seats  ("first-past-the-post")  and  180
seats filled proportionally. The preponderance
of  single-member  seats  favors  large,  well
organized  parties.
[15] "'NHK ni taisuru kokusai hoso meirei' no
kyoko ni  kogi  suru seimei" is  available here.
The  determination  to  exploit  the  abduction
issue  seemingly  knows  no  bounds.  The  film

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

http://www.videonews.com/press-club/0601/000968.php
http://www.japanfocus.org/products/details/2305
http://www.japanfocus.org/products/details/2305
http://www.news-pj.net/siryou/nhk-bangumikaihen200509.html
http://law.egov.go.jp/htmldata/S25/S25HO132.html
https://apjjf.org/72.14.203.104/search?q=cache:1WwxdNElE_IJ:www.soumu.go.jp/joho_tsusin/eng/Resources/Legislation/BroadcastLaw/BroadcastLaw.pdf+Broadcast+Law+Japan&hl=en&ct=clnk&cd=1&gl=us#3
http://www.news-pj.net/pdf/2007/20070129.html
http://www.news-pj.net/pdf/2007/20070129.html
http://www.asahi.com/national/update/0129/TKY200701290245.html
http://www.videonews.com/press-club/0701/000970.php
http://www.jcj.gr.jp/statemnt.html
https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 5 | 2 | 0

11

Abduction: The Megumi Yokota Story (2006) is
being promoted internationally by the Japanese
government, which even took it to the World
Economic Forum in Davos with Koike Yuriko,
special  national  security  adviser  to  Prime
Minister  Abe,  hosting a  sushi  reception.  See
here.  In  addition  to  the  Bloomberg  account
included in the above, the screening shows up
on  the  Ministry  of  Foreign  Affairs  website:
http://www.mofa.go.jp/announce/announce/200
7/1/0126-2.html.  Let  me  state  unequivocally
that the North Korean abductions are a grave
human  rights  violation  that  need  to  be
appropriately  addressed  by  the  international
community. This will  not be accomplished by
approaches that serve to bolster the position of
the LDP in Japanese politics.
[16] "Jugun ianfu no sakuhinten dame: Obihiro-
shi  ga  shimin  horu  shiyo  kyakka,"  Hokkaido
Shimbun, January 3, 2007, here. Note the slight

but  decisive  difference  from the  terminology
used by those who seek justice for the comfort
women,  namely,  "former  (moto)  military
comfort  women."
[17] "Statement of Prime Minister Murayama
Tomiichi  'On  the  occasion  of  the  50th
anniversary of the war's end' (15 August 1995)
is available here. I have written critically of the
apologies  of  what  seem by  now the  halcyon
days of the early 1990s in "War and Apology:
Japan, Asia, the Fiftieth, and After," positions
5:1 (Spring 1997).
[18]  "Ianfu  kankei  chosa  kekka  happyo  ni
kansuru Kono naikaku kambochokan danwa,"
available here.
[19] Here.
[20] Jean-Paul Sartre, "Inaugural Statement" .
[21] From the Tribunal Charter.
[22] http://www.worldtribunal.org/main/.
[23] Message to the VAWW-Net Japan listserv,
January 30, 2007. Quoted with permission.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 14 Sep 2025 at 13:41:49, subject to the Cambridge Core terms of use.

http://abductionfilm.blogspot.com/2007/01/abduction-film-at-world-economic-forum.html
http://www.hokkaido-np.co.jp/Php/kiji.php3?&d=20070203&j=0031&k=200702033335
http://www.mofa.go.jp/announce/press/pm/murayama/9058.html
http://www.mofa.go.jp/mofaj/area/taisen/kono.html
http://www.house.gov/apps/list/press/ca15_honda/COMFORTWOMEN.html
http://www.vietnamese-american.org/a1.html
http://www1.jca.apc.org/vaww-net-japan/english/womenstribunal2000/charter.html
https://www.cambridge.org/core

